Copyright 2024 - Minden jog fenntartva!

Strukturált tematikus gyakorlatoktól a projektmunkáig I.

projektmunkaEgy-egy téma tervszerű feldolgozása sokat segít autista gyermekeinknek abban, hogy egyre több ismeretet szerezzenek, kapcsoljanak össze, és hasznosítsanak megfelelően. Vannak kisebb témák, amelyek egy-egy adott meséhez, közelgő programhoz, eseményhez kapcsolódnak, néhány témát viszont nagyon sokféle irányban bővíthetünk, mert „sosincs teljesen készen”. Az autista gyermekeknek is szükségük van arra, hogy rendszerben lássák a világot, ebben nekünk kell segíteni őket. Ha a szeletkéket közösen gyűjtjük és rakjuk össze (nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is), akkor helyükre kerülhetnek a dolgok. Ebben segítenek a projektmunkák, amelyek egyben mutatják azt a sok-sokféle mindent, amikkel napok, hetek, hónapok alatt foglalkozunk. Kézbe vehető, visszanézhető, kiegészíthető, és megmutatja, milyen csodálatos dolgok születnek abból, ha a kitartóak, szorgalmasak vagyunk.

A projektmunka első lépései, a tervezés:

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – A kis hajó (mesefeldolgozás)

Strukturált tematikus gyakorlatok - mesefeldolgozás

Vidám és kedves történet, szerethető figurák, sokféle lehetőség a játékos mesefeldolgozáshoz – ez Szutyejev meséje, A kis hajó. A legegyszerűbb történeteket lehet a legszabadabban „megfogni”, és gyermekünk előzetes ismereteihez, érdeklődéséhez, készségeihez igazítani. Ez a mese a szerző csodálatos illusztrációival önmagában is kiváló történet egy autista kisgyermeknek, de ha egy-két játékos gyakorlattal együtt találkozik vele, akkor szinte biztos, hogy a kedvencei közé választja.

A kis hajó című meséhez én most az alábbi feladatokat gyűjtöttem:

Bővebben...

Szövegértés gyakorlása

Szövegértés gyakorlása

Az autista gyermekekkel szinte állandóan „szövegértést gyakorolunk”, hiszen a leghétköznapibb tevékenységek gördülékenysége múlik azon, értik-e a szándékunkat, amit mondunk, mutatunk, írunk. Ez fordítva is igaz: nekik is tudniuk kell közvetíteni azt, hogy mit szeretnének, így tudunk együttműködni, együtt élni. Míg a normál fejlődésű gyermekek „tanulás nélkül” szívják magukba az ismereteket, a mi gyermekeinknek állandó gyakorlásra van szükségük. Az elmúlt napokban az iskolai szövegértés felmérésre készültünk, ezekből a gyakorlatokból hoztam nektek néhányat.

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – Kéz

Strukturált tematikus gyakorlatok - KézA testrészekkel és érzékeléssel kapcsolatos, illetve utánzós-mozgásos gyakorlatok újra és újra előkerülnek, hiszen ezek segítségével játékosan fejleszthetünk sok készséget, képességet. Most a kéz volt a témánk, ehhez kerestem játékos feladatokat.

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – Rosszcsont Kata és a három mackó

Strukturált tematikus gyakorlat - Rosszcsont KataKedvenceim a strukturált tematikus gyakorlatok közül a mesefeldolgozások. A megfelelően előkészített szöveg, a hozzá tartozó feladatokkal csodákra képes! Az autista gyermekek is képesek történeteket megérteni, és a meséket élvezettel hallgatni, ha a módszer illeszkedik igényeikhez. Most a Rosszcsont Kata és a három mackó meséjét hoztam nektek játékos feladatokkal, ötletekkel!

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – Egér

Strukturált tematikus gyakorlatok - Egér

Otthoni fejlesztő feladatainkhoz mindig ott van a téma az orrunk előtt, csak észre kell venni. Kisfiamnak nagyon tetszett, hogy az e betű gyakorlásához a vázoló füzetbe a pedagógusa rajzolt a margóra egy kisegeret. Otthon, amikor az egér szót írtuk, firkantottam az egérnek sajtot, egérlyukat, és közösen elmondtuk a Kisegér, kisegér, minden lyukba belefér mondókát. Az asztalára odaültettem egy plüss egeret, aki figyelte, hogy szépen írjon. Másnap ugyanott várta a kisegér, és sok-sok egérkés feladat is.

Bővebben...

Bevonni a „szeretett” tárgyakat

Bevonni a  Az autista gyermekek otthoni fejlesztésében kulcsfontosságú, hogy olyan tárgyakat, eszközöket, figurákat, ábrákat használjunk, amelyek a szívükhöz közel állnak. Befolyásolja a tanulási kedvet (visszatarthatja, vagy előmozdíthatja) az, hogy a számolási, olvasási vagy egyéb feladatot mibe „bújtatjuk” el.

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – Időjárás

Strukturált tematikus gyakorlat - időjárás

 

Az elmúlt napokban az ősz megmutatta sokféleségét; hol esett, hol fújt, egyik nap sütött a nap, másik nap felhős és ködös szürkeségben voltunk egész nap. Autista kisfiammal minden nap „elemezzük” az időjárást, megbeszéljük, amikor kinézünk az ablakon, vagy kilépünk az ajtón, hogy hideg van-e, esik-e, fúj-e stb. Hoztam néhány gyakorlatot, ami az időjárás elemeihez kapcsolódik.

Bővebben...

Matematika: pótlás, nyitott mondat – lépésről lépésre

PótlásA matematikában, ha sikerül egy gyermeknek megértenie az alapokat, akkor jó eséllyel csak egy-egy új tananyagrésznél kell neki segítséget nyújtani, egyébként megy minden szépen a maga útján. Az autista gyermekeknél nem működik ilyen simán, az is lehet, hogy minden lépcsőfoknál meg kell állni, újabb és újabb módszereket kitalálni, amivel segíthetjük őket. Két mumussal birkóztunk most kisfiammal, az egyik a pótlás, a másik a nyitott mondat. Haladjatok velünk lépésről lépésre!

Bővebben...

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.