Copyright 2024 - Minden jog fenntartva!

Strukturált, tematikus gyakorlatok – ház, helyiségek

Ház és helyiségei

 Nagyon jól megtervezhető, bővíthető, és az autista gyermekek számára hasznosan alkalmazható a „ház, helyiség” témaköre. Az otthoni környezet, és a napi tevékenységek megismerését segítheti, ha újra és újra előkerül ez a téma, és mindig picit bővítjük, gazdagítjuk.

Ahogyan gyermekünk fejlődik, és egyre befogadóbbá, nyíltabbá válik, úgy tudjuk komplexebbé tenni a ház fogalmát. Ház, mint a saját lakhelyünk, ház, mint az állatok búvóhelye, ház részei, építése, épülettípusok, helyiségek és funkciójuk, otthoni tevékenységek, bútorok, tárgyak, utca, falu-város stb. A strukturált, tematikus gyakorlatok egyik célja a fogalmak, az összefüggések, ok-okozati viszonyok megismertetése a gyermekkel, de a másik, hogy minél élvezetesebben, változatosabban fejlesszük az egyéb készségeit is.

Bővebben...

Pálcika

Alakzat kirakása pálcikákkal

 

A változatos feladatok összeállításához nem feltétlenül szükségesek drága játékok. A legegyszerűbb, legolcsóbban beszerezhető eszközök is tökéletesen megteszik, hiszen többféle módon használhatjuk őket. Olcsó, de szuper eszköz a pálcika. Én használom a műanyag, színes pálcikacsomagot is (papírboltban beszerezhető), és az összegyűjtött jégkrémes (fa) pálcikát is.

Minden pálcikás feladat fejleszti a finommotorikát, hiszen a kis ujjakkal meg kell őket csípni, és oda kell illeszteni a megfelelő helyre. A pálcikás feladatok a figyelem, koncentráció, konstrukciós képesség, kreativitás fejlesztésére is kitűnőek, lássuk, miként használhatók!

Bővebben...

Folyamatábráktól a mesefeldolgozásig

Mesefeldolgozás

Környezetünk megismeréséhez elengedhetetlen, hogy értsük az ok-okozati összefüggéseket, a cselekvések, történések, események következményeit. Az autista gyermekek nem minden esetben vélekednek helyesen saját vagy mások viselkedéséről, és nem mindig érzékelik jól, hogy mi miért történt körülöttük. Ezeket azonban apránként meg lehet tanítani, és ezzel nemcsak nekik segítünk, hanem magunknak is, és mindenkinek, akivel kapcsolatba kerülnek óvodában, iskolában, játszótéren, vendégségben.

Néhány tanács, ötlet a folyamatok, történések megértéséhez:

Bővebben...

Eszközök – kártyák

Kártyák és eszközök

Ahogyan azt már korábban is említettem, eszköz bármi lehet, amit hasznosan be tudunk vonni a közös játékba, a tematikus foglalkozásokba. A kártyákat nagyon szeretem, mert sokszínűen lehet őket használni, egyszerű őket kezelni, és szinte bármit megtaníthatunk velük: fogalmakat, számokat, cselekvéseket, kategóriákat, viszonyokat, stb. Az autista gyermekeknek nagyon fontos a vizuális segítségnyújtás, a „kártyás feladatokat” is szeretik.

Bővebben...

Ember, test, testrészek

Tematikus fejlesztés

 

A komplex, strukturált, tematikus feladatok azért jók, mert ha megvan egy alaptudás egy adott témával kapcsolatban, akkor az ismétlések, gyakorlások során – a gyermek fejlődését figyelemmel követve - nagyon jól tovább bővíthetők.

 

Bővebben...

Ugyanazt, picit másként

Egy téma

 

Úgy tűnhet, az otthoni fejlesztő foglalkozásokkal extra terhet vesz a szülő a nyakába, de én úgy gondolom, csak másként foglalkozunk, nem többet. A „másként”-be pedig bele lehet jönni.

Bővebben...

Eszközök – Eszközök tárolása

Eszközök tárolása

 

Bármi lehet fejlesztő eszköz, ami otthon van, de azokat az eszközöket is bemutatom apránként, amikkel én dolgozom. Nekem már megvan a bevált, összegyűjtött eszköztáram (gyári, vásárolt dolgok és saját készítésűek is, amelyeket néha átnézek, cserélek, módosítok), és ezeket külön tárolom.
Hosszútávra mindenképpen javaslom az elkülönített gyűjtést és tárolást, mert:

Bővebben...

Első lépések

Kezdjük el!

 A legeslegelső lépések úgy gondolom nem fejlesztési tervekkel, feladatokkal kezdődnek. Valószínűleg amikor felmerül, vagy kiderül gyermekünk autizmusa, addigra már elkezdtünk vele ezt-azt. TSMT tornát, úszást, logopédiai foglalkozást, állatterápiát, vagy egyéb más segítő foglalkozást, de ha nem, akkor is tudjuk, mi az, amiben másként működik, mint az átlag fejlődésű társai. Talán már próbáltuk játékba bevonni, mesélni neki, az öltözködésben önállóságra nevelni, stb. és tudjuk, mire vevő és mire nem.

Mindig arra építsünk, ami érdekli, amit tud és hajlandó is megtenni, amibe ő beenged bennünket.

 

Bővebben...

A játékot is tanulni kell

A játékot is tanulni kell

 

 

Ha egy gyermek játszik, tudjuk, hogy jól van. Ha egy gyermek nem játszik, akkor nincsen jól. Az autista gyermekek is játszanak, csak másként, de vannak olyan játékok is, melyeket viszont azért nem játszanak, mert nem tudják, hogyan kell. Nekik a játékot is tanulniuk kell.

Bővebben...

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.