Copyright 2024 - Minden jog fenntartva!

Strukturált tematikus gyakorlatok – Egér

Strukturált tematikus gyakorlatok - Egér

Otthoni fejlesztő feladatainkhoz mindig ott van a téma az orrunk előtt, csak észre kell venni. Kisfiamnak nagyon tetszett, hogy az e betű gyakorlásához a vázoló füzetbe a pedagógusa rajzolt a margóra egy kisegeret. Otthon, amikor az egér szót írtuk, firkantottam az egérnek sajtot, egérlyukat, és közösen elmondtuk a Kisegér, kisegér, minden lyukba belefér mondókát. Az asztalára odaültettem egy plüss egeret, aki figyelte, hogy szépen írjon. Másnap ugyanott várta a kisegér, és sok-sok egérkés feladat is.

Bővebben...

Bevonni a „szeretett” tárgyakat

Bevonni a  Az autista gyermekek otthoni fejlesztésében kulcsfontosságú, hogy olyan tárgyakat, eszközöket, figurákat, ábrákat használjunk, amelyek a szívükhöz közel állnak. Befolyásolja a tanulási kedvet (visszatarthatja, vagy előmozdíthatja) az, hogy a számolási, olvasási vagy egyéb feladatot mibe „bújtatjuk” el.

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – Időjárás

Strukturált tematikus gyakorlat - időjárás

 

Az elmúlt napokban az ősz megmutatta sokféleségét; hol esett, hol fújt, egyik nap sütött a nap, másik nap felhős és ködös szürkeségben voltunk egész nap. Autista kisfiammal minden nap „elemezzük” az időjárást, megbeszéljük, amikor kinézünk az ablakon, vagy kilépünk az ajtón, hogy hideg van-e, esik-e, fúj-e stb. Hoztam néhány gyakorlatot, ami az időjárás elemeihez kapcsolódik.

Bővebben...

Matematika: pótlás, nyitott mondat – lépésről lépésre

PótlásA matematikában, ha sikerül egy gyermeknek megértenie az alapokat, akkor jó eséllyel csak egy-egy új tananyagrésznél kell neki segítséget nyújtani, egyébként megy minden szépen a maga útján. Az autista gyermekeknél nem működik ilyen simán, az is lehet, hogy minden lépcsőfoknál meg kell állni, újabb és újabb módszereket kitalálni, amivel segíthetjük őket. Két mumussal birkóztunk most kisfiammal, az egyik a pótlás, a másik a nyitott mondat. Haladjatok velünk lépésről lépésre!

Bővebben...

Műveletek gyakorlása – játékosan

műveletek gyakorlásaAmit nem gyakorolunk, az elhomályosul, bizonytalanná válik, és néha el is kopik. Ezt a luxust nem engedhetjük meg magunknak, és főleg nem autista gyermekünknek! Bármilyen képesség, tudás, amivel már foglalkoztunk, amit már elkezdtünk megismerni, megtanulni, azt muszáj gyakorolni, mert csak így fog megmaradni, és fejlődni! Érdemes az otthoni fejlesztések során (is) régi feladatokat elővenni, új köntösbe bújtatni, elemekkel bővíteni, és újra elvégezni!

Bővebben...

Tankönyvi feladatok „akadálymentesítése” 4.

Amikor évekkel ezelőtt elkezdtem fejleszteni autista kisfiamat, az első tapasztalataim a következők voltak:


1.    Mennyi mindent tud, amiről nem gondoltam (nem derült ki), hogy tudja,

2.    és mennyi minden van, ami nekünk, és más gyermekeknek evidensnek tűnik, de ő mégsem tudja (mert a tevékenységben, a megértésben akadályozott).

Ez a két megállapítás azóta is fennáll; az iskoláskor, és a vele járó feladatok és kötelességek szinte napi szinten hozzák fentiekre a példákat.

Bővebben...

Tankönyvi feladatok „akadálymentesítése” 3.

akadálymentesítés

Újra akadálymentesítés, hiszen kis elsős autistámmal ebben vagyunk, és sorra jönnek a megoldásra váró feladatok. Megoldásra várnak, és meg is oldhatók, ha segítünk nekik. A legrosszabb érzés, ha tudjuk, hogy gyermekünk tudja (képes rá, birtokában van a tudásnak), de hibásan, vagy egyáltalán nem végzi el a feladatot. Ennek több oka lehet (elterelődik a figyelme, zavarja valami inger, nem motivált stb.), de a leggyakoribb, hogy nem érti a „kérdező” szándékát. Nem tudja, „mit akar” a feladat, az ábra, és ilyenkor már a legelején feladja. Fárasztó, és sok-sok készülést igényel, de ha mi ott vagyunk, és érthetővé tesszük autista gyermekünk számára a feladatot, akkor egyre lelkesebbek és ügyesebbek lesznek, hiszen őket is az viszi előre, ha kompetensnek (nagy, ügyes és okos iskolásnak) érzik magukat.

Kisfiam már négy évesen fújta az ABC-t (magyarul és angolul is), betűzte a szavakat, majd egyre több szót alkotott, összeolvasott, és a számokat is imádja, mégis vannak mumus feladatok, amelynél megakad a fogaskerék, ekkor kell minden eszközt bevetni, hogy előremozdítsuk őket!

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – A sün, akit meg lehetett simogatni

mesefeldolgozás

A mesefeldolgozásokat az egyszerű, könnyen érthető történeketekkel érdemes kezdeni, amelyekben kevés, de ismerős szereplők vannak, és jól érthető a cselekmény, a konfliktus és a megoldás is. A népmeséinken kívül Varga Katalin, Bartos Erika, Marék Veronika, Szutyejev, Pljackovszkij meséi között több olyan is van, amelyet bátran választhatunk az első mesék közé. A meséket – ha szükséges – tovább egyszerűsíthetjük (kihagyhatunk részeket; lecserélhetünk nehezebb szókapcsolatokat, ismeretlen szavakat, kifejezéseket) gyermekünk képességeihez igazodva.

Bővebben...

Tankönyvi feladatok „akadálymentesítése” 2.

akadálymentesítés

Az iskolai tanórán nem mindig van lehetőség arra, hogy a tankönyvi, munkafüzeti feladatokat játékosan, eszközökkel oldjuk meg, pedig sok esetben ez lehet a megértés kulcsa. Az autista kisgyermekeknél biztosan. A szemléletes, interaktív, cselekedtető foglalkozások ezerszer hatékonyabbak, mint amikor ezek hiányában próbálunk egy feladatot elvégeztetni.

Bővebben...

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.