Tankönyvi feladatok „akadálymentesítése” 2.
- Részletek
- Kategória: Kezdjük el
- Megjelent: 2017. szeptember 11. hétfő, 13:03
Az iskolai tanórán nem mindig van lehetőség arra, hogy a tankönyvi, munkafüzeti feladatokat játékosan, eszközökkel oldjuk meg, pedig sok esetben ez lehet a megértés kulcsa. Az autista kisgyermekeknél biztosan. A szemléletes, interaktív, cselekedtető foglalkozások ezerszer hatékonyabbak, mint amikor ezek hiányában próbálunk egy feladatot elvégeztetni.
Miért szükséges „akadálymentesíteni” a feladatokat?
- Mert a szó (és a kérdés, a kérés, a magyarázat) elszáll, és gyermekünk már a feladat kezdetén elakadhat.
- Mert speciálisan gondolkodnak, látnak, és a tipikus feladatmegoldó sémák az autista gyermekeknél nem úgy működnek, mint normál fejlődésű társaiknál.
- Mert motiváltabbakká válnak, ha tevékenykedhetnek.
- Mert könnyebben koncentrálnak, ha látványos, kézzel fogható módon tanulhatnak.
- Mert ha nem értik a kérdést, azt, hogy mit várunk el tőlük, akkor az sem derül ki, hogy mit tudnak, és mire képesek.
- Mert már önmagában az érdekessé varázsolt feladat is jutalmazó hatású.
- Mert a szülőnek is szüksége van sikerélményre, pozitív visszajelzésekre a gyermekével kapcsolatban, hogy ez további erőt adjon a közös tanuláshoz. A többletenergia, amit egy otthoni foglalkozásba beleadunk, visszakapjuk mosolyban, közös örömben, elégedettségben. Ez is nagyon fontos.
Folytattuk az első osztályos tanulást – kisfiam előzetes tudásához igazítva. Minden kisgyermeknek más és más erősségei és fejlesztésre váró készségei vannak.
Igyekszem „praktikusan” beosztani az időnket és energiánkat, amit már tud, azzal keveset foglalkozunk, ott rövidítünk, tömörítünk; viszont ahol hiányosságok vannak, ott akár visszatérően is újabb és újabb feladattípusokkal igyekszem kisfiam tanulását segíteni.
Mindig építek be a foglalkozásainkba olyan játékokat, amiket szeret (hangszer, kirakó, gyurma stb.), ezeket olyankor veszem elő, amikor látom, hogy kezd elterelődni a figyelme. Ilyenkor zenélünk, vagy mozgunk, huncutkodunk, vagy hagyom, hogy szabadon válasszon játékot.
Amikor látja a kis dobozainkat, amikben a feladatok gyűlnek, általában már a tanulás előtt odajön, megkukucskálja, megfogja. Ilyenkor figyelek, mert legalább megleshetem, melyik érdekli legjobban. Ma például pálcikával is dolgoztunk - amit nagyon szeret rakosgatni -, és a „kötelező” feladatunk után hagytam, hadd játsszon vele, mielőtt áttértünk a következő feladatra.
Néhány példa az akadálymentesítésre:
• Az olvasás tankönyvben a kiskakas gyémánt félkrajcárja című mese képei alapján kellett elmondani a mesét, majd az irányok gyakorlásához meg kellett figyelni (és mondani), hogy merre néz a kakas.
- Mi itt színes nyilakat helyeztünk el a kis képeken (kék: jobbra, piros: balra, zöld: fel, narancssárga: le).
- Mi is gyakoroltuk, mozgattuk a fejünket fel, le, jobbra és balra. Közösen először, utána csak kisfiam mutatta.
- Kiskakas bábnak mozgattam a fejét, és kisfiam mondta, hogy merre néz éppen.
• Előkészítettük a szótagolást a kiskakasos mese szavaival:
- Szókártyákat válogattunk aszerint, hogy 1, 2 vagy 3 szótagból áll (tapsoltunk a kiskakas bábbal, hányszor nyitjuk a szánkat)
- A szavakat összekevertem, neki kellett szótagok száma szerint válogatni.
• Olyan szavakat gyűjtöttem a meséből, melyben a k hang/betű van, elolvastuk, és bekarikázta a k betűket.
• Matematika könyvi feladatok következtek:
- Pálcikákkal raktunk ki összeadásokat, és odaírtuk az összeget.
• A könyvben kishajót kellett színezni piros, kék és sárga színekkel (hajótest, vitorla, zászló) többféleképpen.
- Elkészítettem a hajó színes elemeit, és nem színeznie kellett, hanem összerakni a hajókat.
- A hajókat úgy „úsztattuk a helyükre a dobozba, hogy jellemzőit mondtam annak, amit a dobozba kellett rakni. Például: kék a teste, piros a vitorlája és sárga a zászlója.
• Szintén színezős feladatot cseréltem le tevékenykedtetésre: logikai lapokból kirakattam a tankönyvi alakzatot, majd - a tankönyv utasítása alapján – bizonyos színeket kicserélve újraépítettük (és nem átszíneztük). A logikai lapokat is tulajdonságok alapján pakoltuk el. (Pl.: Tedd a dobozba a háromszögeket! Tedd el a pirosakat!)
• Azért színeztünk is, a könyv színezős sorozatát (kék négyzetek és piros háromszögek váltakozása) papíron végezte el, kiegészítve az 1-es számjegy írásával.
• Pálcikákkal gyakoroltuk picit a több és kevesebb relációkat.
• Pálcikákból házikót építettem, neki le kellett másolnia.
• Aranyos volt kisfiam, mert elkezdte szűkíteni a pálcikaházikót, és mondta az előző napokban tanultakat: keskeny, keskenyebb, legkeskenyebb. Ilyenkor nagyon boldog vagyok.
• Természetismeretből – a kishajóhoz kapcsolva – megbeszéltük a könyv alapján a közlekedési eszközöket, de mivel beteg és fáradt volt, a KRESZ-szel majd következő alkalommal foglalkozunk.
Kapcsolódó cikk: Tankönyvi feladatok „akadálymentesítése” 1.
Jó munkát! Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!
Laky J. Eszter
http://www.tovabbisvan.hu/kezdjuk-el/56-tankonyvi-feladatok-akadalymentesitese-2#sigProGalleriaaa52efe426