Copyright 2024 - Minden jog fenntartva!

Strukturált tematikus gyakorlatok – A sün, akit meg lehetett simogatni

mesefeldolgozás

A mesefeldolgozásokat az egyszerű, könnyen érthető történeketekkel érdemes kezdeni, amelyekben kevés, de ismerős szereplők vannak, és jól érthető a cselekmény, a konfliktus és a megoldás is. A népmeséinken kívül Varga Katalin, Bartos Erika, Marék Veronika, Szutyejev, Pljackovszkij meséi között több olyan is van, amelyet bátran választhatunk az első mesék közé. A meséket – ha szükséges – tovább egyszerűsíthetjük (kihagyhatunk részeket; lecserélhetünk nehezebb szókapcsolatokat, ismeretlen szavakat, kifejezéseket) gyermekünk képességeihez igazodva.


A sün, akit meg lehetett simogatni egy nagyon bájos mese. Ahogyan van megoldás arra, hogy egy kis sün is simogathatóvá váljon, és ne szúrja meg, azt, aki kedveskedni szeretne neki, úgy gyermekeink is „simogathatók” lesznek, ha megkeressük a szívükhöz vezető utat.

  • A mesének 3 szereplője van, egy sün, egy nyuszimama és a kisnyuszi. Ha van otthon bábunk, érdemes eljátszani, mert megkönnyíti a megértést, ha látja és hallja is a párbeszédet, a mozdulatokat (azt, hogy szépen kanalaz a nyuszika, megköszöni az ételt, hallhatjuk a dicséretet, a sírást, a mi kezünket is megszúrhatja a tüske stb.).

  • A meséből tanulhatunk is, ha a szereplők viselkedését kiemeljük, megbeszéljük, és illemszabályokat fogalmazunk meg (mi az, hogy jólnevelt?).

  • Beszélhetünk érzelmekről: nyuszimama örül, büszke, a kisnyuszi is boldog, örül a simogatásnak, a dicséretnek, a süni szomorú, bánatos, majd ő is jó kedvre derül, mert kap simogatást.

  • Nincs lehetetlen (ezt mi tudjuk a legjobban!), csak megoldást kell találni, ha problémánk van. (Lehet a mese mintájára olyan feladatokat kitalálni, amiben autista gyermekeinknek kell megoldást találni.)

  • A dicséret jelentősége: milyen öröm, ha dicséretet kapunk, vagy másnak örömet okozni azzal, hogy megdicsérjük. (Szintén lehetőség a játékra: dicsérjük meg a ruháját, a rajzait, a leírt betűit és számait – ugye, milyen jó érzés?)

    A játékos foglalkozáson mi is eljátszottuk, elmondtuk a mesét, szúrós és nem szúrós tárgyakat válogattunk, érzelmeket társítottunk a szereplőkhöz, megbeszéltük és mutattuk is az igék jelentését (megsimogatta, megszúrja, forgolódik, hentereg). Süni rajzon 10-re egészítettünk ki tüskéket, egy kész süni rajzon pedig (őszi – az évszakhoz igazodva) faleveleket rajzoltunk a süni hátára. Betűkkel kiraktuk a süni/nyuszi szavakat, és kirakóztunk egyet Micimackó őszi képével.

    A strukturált tematikus feladatok előnye, hogy segíti a cselekmények, fogalmak megértését, a rugalmas gondolkodás kialakulását, mélyíti a választott témával kapcsolatos ismereteket, érdekesebbé varázsolja a különböző fejlesztő feladatokat.

    Jó munkát! Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!

    Laky J. Eszter

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.