Copyright 2024 - Minden jog fenntartva!

Egyszerű eszközökkel változatosan – Dominó

ötletek és tanácsok dominóhozDominóval már a 18. század óta játszanak, ezek a kis pöttyözött téglalapok szinte minden háztartásban megtalálhatók. Ha mégsem lenne otthon fa vagy műanyag dominónk, gyárthatunk is kartonpapírból. Már néhány darabbal elkezdhetjük a mókát, és látni fogjuk, mennyiféleképpen használhatjuk autista gyermekünk otthoni fejlesztésénél.

Bővebben...

Írás – hogyan segíthetjük?

fejlesztési ötletek autista gyerekek számáraAz iskola az a hely, ahol megtanulunk írni, olvasni, számolni - hallhatják már az óvodában gyermekeink, és lelkesen készülnek, hogy végre ők is kanyaríthassák a betűket, számokat, mint a nagyok. Az autista gyermekek között azonban sokan vannak, akiknek az alapokat sem könnyű elsajátítani.
Ma azok számára gyűjtöttem segítő ötleteket, akiknél az írás a mumus.

Bővebben...

Játékos gyakorlás

Játékos feladatsorok megtervezéseAz iskolás léttel együtt jár, hogy gyermekeinknek többet kell asztalnál dolgozni, ez egy (mozgékonyabb) autista gyermek esetében már önmagában is feladatot jelent. Ülni, valamennyire csillapítani a külső ingereket, koncentrálni az előtte lévő feladatra, azt megoldani, gondolatban megformálni a választ, és a külvilággal közölni – nem könnyű nekik ezzel mind megbirkózni. Amikor csak tehetjük, gyakoroljunk velük az asztaltól távol! Játsszunk a szőnyegen, a nagyágyon, a teraszon, a kertben! Kisfiam beteg volt, otthon leckéztünk, akadálypályán haladtunk végig matekkal, olvasással, szövegértéssel.

Néhány ötlet a játékos feladatsorok megtervezéséhez:

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatoktól a projektmunkáig II.

Projektmunka 2.Az első projektmunka, amit autista kisfiammal elkezdtünk, a VÍZ témakörét járja körbe. A „víz” egy nagyon hálás téma, mert sok-sok ismeret kapcsolható hozzá, a hétköznapi tudnivalóktól egészen az elvontabb fogalmakig. Amikor elkezdtem papírra vetni azokat a fogalmakat, amelyek a vízről eszembe jutottak, először csak egy nagy szóhalmazt kaptam, amit valamilyen módon rendszereznem kellett. Aztán a projekt vázlata nagyjából összeállt, és el is kezdtük a megvalósítást. Megérte belevágni, kisfiamnak nagyon tetszik, hogy gyűjtjük a feladatokat, és a szeme láttára szépül és bővül a vázlatfüzete.

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatoktól a projektmunkáig I.

projektmunkaEgy-egy téma tervszerű feldolgozása sokat segít autista gyermekeinknek abban, hogy egyre több ismeretet szerezzenek, kapcsoljanak össze, és hasznosítsanak megfelelően. Vannak kisebb témák, amelyek egy-egy adott meséhez, közelgő programhoz, eseményhez kapcsolódnak, néhány témát viszont nagyon sokféle irányban bővíthetünk, mert „sosincs teljesen készen”. Az autista gyermekeknek is szükségük van arra, hogy rendszerben lássák a világot, ebben nekünk kell segíteni őket. Ha a szeletkéket közösen gyűjtjük és rakjuk össze (nemcsak elméletben, hanem gyakorlatban is), akkor helyükre kerülhetnek a dolgok. Ebben segítenek a projektmunkák, amelyek egyben mutatják azt a sok-sokféle mindent, amikkel napok, hetek, hónapok alatt foglalkozunk. Kézbe vehető, visszanézhető, kiegészíthető, és megmutatja, milyen csodálatos dolgok születnek abból, ha a kitartóak, szorgalmasak vagyunk.

A projektmunka első lépései, a tervezés:

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – A kis hajó (mesefeldolgozás)

Strukturált tematikus gyakorlatok - mesefeldolgozás

Vidám és kedves történet, szerethető figurák, sokféle lehetőség a játékos mesefeldolgozáshoz – ez Szutyejev meséje, A kis hajó. A legegyszerűbb történeteket lehet a legszabadabban „megfogni”, és gyermekünk előzetes ismereteihez, érdeklődéséhez, készségeihez igazítani. Ez a mese a szerző csodálatos illusztrációival önmagában is kiváló történet egy autista kisgyermeknek, de ha egy-két játékos gyakorlattal együtt találkozik vele, akkor szinte biztos, hogy a kedvencei közé választja.

A kis hajó című meséhez én most az alábbi feladatokat gyűjtöttem:

Bővebben...

Szövegértés gyakorlása

Szövegértés gyakorlása

Az autista gyermekekkel szinte állandóan „szövegértést gyakorolunk”, hiszen a leghétköznapibb tevékenységek gördülékenysége múlik azon, értik-e a szándékunkat, amit mondunk, mutatunk, írunk. Ez fordítva is igaz: nekik is tudniuk kell közvetíteni azt, hogy mit szeretnének, így tudunk együttműködni, együtt élni. Míg a normál fejlődésű gyermekek „tanulás nélkül” szívják magukba az ismereteket, a mi gyermekeinknek állandó gyakorlásra van szükségük. Az elmúlt napokban az iskolai szövegértés felmérésre készültünk, ezekből a gyakorlatokból hoztam nektek néhányat.

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – Kéz

Strukturált tematikus gyakorlatok - KézA testrészekkel és érzékeléssel kapcsolatos, illetve utánzós-mozgásos gyakorlatok újra és újra előkerülnek, hiszen ezek segítségével játékosan fejleszthetünk sok készséget, képességet. Most a kéz volt a témánk, ehhez kerestem játékos feladatokat.

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – Rosszcsont Kata és a három mackó

Strukturált tematikus gyakorlat - Rosszcsont KataKedvenceim a strukturált tematikus gyakorlatok közül a mesefeldolgozások. A megfelelően előkészített szöveg, a hozzá tartozó feladatokkal csodákra képes! Az autista gyermekek is képesek történeteket megérteni, és a meséket élvezettel hallgatni, ha a módszer illeszkedik igényeikhez. Most a Rosszcsont Kata és a három mackó meséjét hoztam nektek játékos feladatokkal, ötletekkel!

Bővebben...

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.