Strukturált tematikus gyakorlatok – Rosszcsont Kata és a három mackó
- Részletek
- Kategória: Kezdjük el
- Megjelent: 2017. november 29. szerda, 09:11
Kedvenceim a strukturált tematikus gyakorlatok közül a mesefeldolgozások. A megfelelően előkészített szöveg, a hozzá tartozó feladatokkal csodákra képes! Az autista gyermekek is képesek történeteket megérteni, és a meséket élvezettel hallgatni, ha a módszer illeszkedik igényeikhez. Most a Rosszcsont Kata és a három mackó meséjét hoztam nektek játékos feladatokkal, ötletekkel!
Az autista gyermekek számára olyan mesét válasszunk, amiben egyszerű és jól követhető a cselekmény, ismerős alakok a szereplők, és elképzelhető a helyszín. Kerüljük a nehéz kifejezéseket, az ismeretlen fogalmakat, ha kell, egyszerűsítsük, írjuk át a történetet!
• A Rosszcsont Kata és a három mackó meséjét egy jól illusztrált könyvben találtam meg, sokat segített kisfiamnak a megértésben, hogy minden egyes történés rajzon is látható.
• Ha olyan mesét találunk, amihez nem jók, vagy nem elegendő a rajzos segítség, akkor keressünk hozzá vagy rajzoljunk mi magunk! Nagyon fontos a vizuális megsegítés!
• A mese cselekményeit lépésről lépésre mutattam a képeskönyvben, és közben párhuzamosan el is játszottam saját bábokkal. Első alkalommal én mutogattam, a második mesélésnél már kisfiam választott szereplőt (a mackókat), és részt vett a mesélésben.
• Amit lehet, azt a hangunkkal, mozdulatainkkal, tréfával is mutassuk, ettől lesz számukra élő, érdekes a történet! (A forró kásánál játsszuk el, hogy éget, sziszegjünk, nyúljunk a szánkhoz, hogy forró! Amikor Kata hintázik a székkel, dülöngéljünk, mintha mi is billegnénk a székkel. Ez kisfiam kedvenc része volt, mert ő is szokott hintázni, és van erre saját tiltó-kártyája is. A kitörött lábat hangutánzó szóval is kiegészíthetjük: Reccs! Ujjuj, fáj neki!)
• A mesében szerepelnek tulajdonságok: forró, meleg, magas, puha, kemény. Ezek megértéséhez kereshetünk feladatokat, mi tárgyakat csoportosítottunk – melyik kemény, melyik puha?
• Mackós öltöztetős kirakóval felöltöztettük a három mackót (a mostani, valós időjárásnak megfelelően, melegen kellett felöltözniük), és megkerestük az érzelmeket is: apuka vidám, kismackó sír, mert megették a kásáját, mama mackó mosolyog, vigasztalja kismackót.
• Szókártyáztunk: az erdő, ház, medve, kislány szavakat kellett a képhez illeszteni.
• Kicsit gyakoroltuk az írást, a maci szót írtuk táblára.
• Következett a maci-rajz, amit a szokott módon saját kitalált mondókával párhuzamosan, vonalról vonalra készítettünk és gyakoroltunk papíron és táblán is. (A mackó rajzhoz kitalált mondókánk: Kerek fej és kerek orr, közepén egy kövér folt. Szemek jönnek, íves fülek, mosolyog a mackó-gyerek! Nagy pocak és tappancsok, kész a mackóm, brumm-brumm-brumm!)
• Vonalvezetés következett: a maci gyűjtse össze a málnákat, de nem térhet le az útról. Hány málnát gyűjtött?
• A mesénkben 3 tál kása, 3 szék és 3 asztal volt, a hármas szám írását gyakoroltuk.
• Betűkből a mackó és Kata szavak kirakása.
• Mennyi tál zabkása maradt a 6-ból, ha a kismackó megevett, 1-et, 2-t, stb.? Műveletek társítása a képhez, eredmény kiszámolása.
• Újból elmondtuk a mesénket, most kisfiam volt Rosszcsont Kata.
• Amíg elpakoltam, mackós dalokat hallgattunk.
Nincs is nagyobb öröm és pozitívabb visszajelzés, mint hogy kisfiam kérte, hogy maradjanak a bábok, és még több mint fél óráig játszotta a mesét magának, a saját öröméért.
Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!
Laky J. Eszter
http://www.tovabbisvan.hu/kezdjuk-el/67-strukturalt-tematikus-gyakorlatok-rosszcsont-kata-es-a-harom-macko#sigProGalleria0ec2aff146