Copyright 2019 - Minden jog fenntartva!

Strukturált tematikus gyakorlatok – Kéz

Strukturált tematikus gyakorlatok - KézA testrészekkel és érzékeléssel kapcsolatos, illetve utánzós-mozgásos gyakorlatok újra és újra előkerülnek, hiszen ezek segítségével játékosan fejleszthetünk sok készséget, képességet. Most a kéz volt a témánk, ehhez kerestem játékos feladatokat.


Az autista gyermekeknél előfordulhat, hogy kiemelkedően rajzolnak, és nagyon korán megmutatják tehetségüket, a kézügyességet igénylő feladatokban, míg másokra éppen az ellenkezője jellemző, nehezen tanulják meg a ceruzafogást, és ügyetlenek a finommozgásos tevékenységekben. Kisfiam az utóbbi csoportba tartozik, sok-sok gyakorlás van minden egyszerűbb ábrája, betűeleme mögött.

Néhány ötlet a kéz és ujjacskák játékos megismeréséhez, megmozgatásához, az érzékeléssel, tapintással kapcsolatos feladatok tervezéséhez:

1. Tanuljuk meg az ujjak nevét, ehhez nagyon jók a játékos mondókák (Ez elment vadászni…; Hüvelykujjam almafa…; Ez a malac piacra ment… stb.), és az ujjbábokkal való feladatok. Bartos Erika verseit is használhatjuk, kedves illusztrációi segítenek a megértésben.

2. Mutassuk meg, mi mindenre tudjuk használni a kezecskéket! Vágjunk, nyírjunk, csavarjunk, kopogjunk, zongorázzunk stb. Amit lehet tárgyakkal, de nagyon jók a mintha-játékok is, elég utánozni és hozzá megnevezni a cselekvést.

3. Utánozzunk hangokat, gyakoroljuk a ritmusokat! Kopogjunk, tapsoljunk, üssünk az asztalra, térdünkre!

4. Lehet felületeket tapogatni, letakart tárgyakat a kezecskékkel kitapogatni! Mondjuk is: ez kemény, puha, sima, érdes, stb.

5. Nagyon jó szenzoros feladatokat lehet kitalálni az otthon található dolgokkal! Válogassunk rizsből, készítsünk kézlenyomatot lisztbe, rajzoljunk búzadarába, de nagyon jók a gyurmával, kinetikus homokkal végzett tevékenységek is!

6. Tanuljuk meg a kar részeit: váll, kar, kézfej, könyök, csukló, tenyér stb. Mutassuk – együtt, majd külön is! Lehet „gyorsulós” játékot játszani: egyre gyorsabban mondjuk egymás után, és gyermekünknek mutatni kell. Jókat lehet nevetni közben.

7. Utánzós feladatot lehet képről is játszani: csináld azt, amit a képen látsz! Én most a karral, kézzel kapcsolatos cselekvésekhez gyűjtöttem kártyákat (csikiz, könyököl, jelentkezik, tapsol, furulyázik stb.), nagyon ügyesen utánozta kisfiam. Ezt a játékot fordítva is játszhatjuk: elétesszük a cselekvéses kártyákat, mi mutatunk egyet (pl.: integet), és neki ki kell tudni választani az adott kártyák közül a megfelelőt (azt, amelyiken integetnek). Ezt a játékot játszhatjuk az arccal is (kacsint, szomorú, alszik, vidám), vagy az egész testet ábrázoló képekkel is (ugrál, guggol, csípőre teszi a kezét stb.).

8. Gyűjtsünk olyan feladatokat, bármilyet, amelyeket szeret, és amelyekhez a kezecskéi kellenek! Mi készítettünk kéz-lenyomatot, meghallgattuk Tompeti Számolj velünk! (Egy mancs, két mancs, nem kell ide más…) dalát, rajzoltunk, billentyűzeten írtunk.

9. Nagyon jó, ha a mindennapos tevékenységek közben is tudatosítjuk, hogy milyen ügyes a kezecskéje: tud vele kanalat fogni, labdát gurítani, kinyitja a szekrényajtót, lenyomja a kilincset, kihúzza a fiókot. Nem sokkal nehezebb egy betűelemet megrajzolni! Előbb-utóbb az is ilyen természetesen fog menni!

Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!

Laky J. Eszter




Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.