Copyright 2024 - Minden jog fenntartva!

Játékos gyakorlás

Játékos feladatsorok megtervezéseAz iskolás léttel együtt jár, hogy gyermekeinknek többet kell asztalnál dolgozni, ez egy (mozgékonyabb) autista gyermek esetében már önmagában is feladatot jelent. Ülni, valamennyire csillapítani a külső ingereket, koncentrálni az előtte lévő feladatra, azt megoldani, gondolatban megformálni a választ, és a külvilággal közölni – nem könnyű nekik ezzel mind megbirkózni. Amikor csak tehetjük, gyakoroljunk velük az asztaltól távol! Játsszunk a szőnyegen, a nagyágyon, a teraszon, a kertben! Kisfiam beteg volt, otthon leckéztünk, akadálypályán haladtunk végig matekkal, olvasással, szövegértéssel.

Néhány ötlet a játékos feladatsorok megtervezéséhez:


1. Rögtön kezdhetjük valamilyen mozgásos, mutogatós, mondogatós feladattal, amivel ráhangolódunk a kellemes együttlétre! Mi a „Ha jó a kedved, tapsolj nagyokat!” című dallal indítottunk, többször meghallgattuk, énekeltük, tapsoltunk, doboltunk, ugráltunk, csettintettünk, kiabáltunk. Ez jó móka, és persze közben figyelni kell, utánozni, mozgásokat összehangolni, tehát már el is kezdtük a tanulást!

2. Egy kis ugrabugrálás után könnyebb leülni és figyelni – a szőnyegen folytattuk számtani feladatokkal. A szőnyegén lévő számokra kellett a megfelelő dominót elhelyezni, majd felsorakoztattuk, eldöntöttük, maradt velünk a jókedv.

3. Egy picit nehezebb feladat következett, 11-ből vontunk ki, a maradékok a szőnyegen lévő számok voltak. Én adogattam papíron a műveletet, kisfiam tette a helyére.

4. Még mindig a szőnyegen lévő számokkal dolgoztunk: növekvő és csökkenő sorban mondtuk a számokat, közben lépkedett, majd ugrani kellett mindig arra a számra, amit mondtam.

5. Az oda-vissza számolással űrhajós játékot készítettem elő: bebújt a sátorba, 10-től számoltunk visszafelé, és 0-ra „kilövés” - re megráztam a sátrat, mintha indulni akarna a rakéta. Többször is kérte, a sátor zizeg, susog, hullámzik, nagyon tetszett neki.

6. Szöveget kellett olvasni: űrhajóról. A rövid mondatok elolvasása után egy-két kérdés, és a képről való beszélgetés következett.

7. Űrhajót építettünk, logikai lapokból.

8. Betűs gumiszőnyeg betűit tette a helyére.

9. Betűs gumiszőnyegen haladt körbe és vissza, közben a betűket kellett hangoztatnia. Itt is játszottunk ugrálóst: mondtam az egyik hangot, ő ugrott oda.

10. A betűszőnyeg még maradt, szókártyákat kapott, fel kellett olvasni, és a megfelelő (kezdő)betűre rakni. Utána a szavakon is végiglépdelt és mondta hangosan, majd újból ugrált – a kiejtett szóra kellett minél gyorsabban ráugrani.

11. Mozgás után pihenés: leült az ágyra, ahol képekhez kellett mondatokat ragasztani.

12. Táblánál folytattuk: a nyomtatott szóhoz kellett az írott párját kötni.

13. Újra betűk: melyik tárgy nevében hallod? Tárgyakat szortírozott.

14. Logikai feladattal folytattuk, sudoku-t oldott meg.

15. Mókával nyitottunk, azzal is zártuk: újra ének, űrhajóba bújás.


Néhány műveleti kártya, szókártya, a legegyszerűbb eszközök (bármi, ami a gyermek szobájában megtalálható), és az iskolai feladatok a segítségünkkel érdekesebbek, élvezhetőbbek lesznek.  

Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!

Laky J. Eszter

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.