Copyright 2019 - Minden jog fenntartva!

Strukturált tematikus gyakorlatok - Fa

FaNemrég költöztünk családi házba, a kerttel kapcsolatos tevékenységeket, fogalmakat most "testközelből" ismerhetjük meg autista kisfiammal. Ha kint vagyunk az udvaron, figyeljük a fák virágzását, növekedését, a rigókat, akik ideköltöztek a körtefára, hallgatjuk a füttyögést és csicsergést, a levelek susogását, és figyeljük a fények táncát. A fa egy csodálatos élőlény, jelkép, és nagyon jó téma is, ha szeretnénk feladatainkhoz jól körüljárható alapot találni. Többször, többféleképpen is feldolgozható téma, sok-sok érdekes gyakorlathoz használható.

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – költözés

KöltözésA költözködés még egy felnőtt ember számára is hordozhat kellemetlenségeket és kényelmetlenségeket, egy autista kisgyermeknek azonban káoszt is jelenthet, ha nem készítjük fel alaposan erre a helyzetre. Nálunk most aktuális a dolog, megosztok veletek néhány ötletet, amivel könnyebbé és érthetőbbé tehetjük autista gyermekünknek ezt az átmeneti állapotot.

Kisfiunkra nem különösebben jellemző, hogy túlságosan ragaszkodna helyekhez, napirendhez, elég szokott lenni, ha előzőleg mondjuk neki, hogy mi fog történni, hova fogunk menni stb. Egy új otthon elfogadtatása azért nagyobb falat, így fokozatosan, felkészülve, az ő részvételével történik. Először csak elsétáltunk az új házhoz, ott töltöttünk fél órát, majd egyre hosszabban maradtunk, együtt összesöpörtünk, vittünk egy-egy bútort, rendeltünk oda pizzát (azt nagyon szereti). Nem rohantuk le azonnal azzal, hogy ott fogunk ezentúl lakni, vártuk, hogy feltalálja magát, nekibátorodjon, és felfedezze a házat és az udvart. Fontosnak tartottuk, hogy pozitív élményeket szerezzen ott, és utána mondtuk meg neki, hogy ott lesz majd az otthonunk, ott fog aludni, enni, játszani.

Bővebben...

Én és te – gyakorlatok a személyek elkülönítésének megértéséhez

Én és TeAz autista kisgyermekek kommunikációs problémái közé tartoznak a beszéd nyelvi, nyelvtani hiányosságai, zavarai is. A normál fejlődésű gyermekek mindenféle különösebb erőfeszítés nélkül használják a nyelvtani szabályokat, a toldalékokat, ragokat, a szavak sorrendjét a mondatokban, tudnak kérdezni és válaszolni. Az autista gyermekek is képesek lehetnek erre, ha játékos feladatokkal felépítjük, és megtanítjuk nekik. Most olyan ötletekről írtam, amivel gyakorolhatjuk az ÉN és TE elkülönítését. Ennek nemcsak a kommunikációban van jelentősége, hanem a világban való tájékozódáshoz is szükséges.

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – Répamese

Strukturált tematikus gyakorlatok

 Egyszerű, mégis kiválóan használható mese autista gyermekeknél a Répamese. Minden mesefeldolgozásnál a saját gyermekünk előzetes tudásához, ismereteihez válogassunk játékokat, feladatokat, és határozzunk meg kis célokat! Milyen készségeket szeretnénk/tudunk a választott mesével fejleszteni? Hogyan tudjuk gyermekünk számára érdekessé tenni?

Bővebben...

Strukturált tematikus gyakorlatok – témakeresés

Milyen témát válasszunk?Mi lehet téma a tervezett gyakorlatokhoz? Hogyan válasszuk ki a megfelelőt autista gyermekünk számára?
Téma bármi lehet, nincsen különösebb szabály, ami alapján haladnunk kellene, de azért úgy hatékonyabb a közös játék, ha van benne rendszer. Akkor lesz követhető (gyermekünk számára is), ha nem hasra ütés szerint jönnek egymás után a témák, hanem valamihez kapcsolódnak. Támogassuk a választott témákkal a környezet megismerését, és a tanulási, fejlődési folyamatokat!

Néhány segítő tipp a témaválasztáshoz:

Bővebben...

Szenzoros problémák – mit kezdjünk velük?

Szenzoros problémákBefogja a fülét, ugrál, tépked, közelről nézi a tárgyakat, előre-hátra dülöngél, mindent szagolgat, csak pépes ételt eszik stb. Az autista gyermekek érzékelésükben is különböznek normál fejlődésű társaiktól. A látás, hallás, szaglás, ízlelés, tapintás és az egyensúlyérzék működészavara (hiperérzékenység, hipoérzékenység) okozza furcsa viselkedésüket. Mit tehetünk a zavaró viselkedéssel?

„Nem számít, hogy nem provokálták, nem számít, hogy véletlenszerű a felbukkanása, de egy-egy viselkedés soha, de soha nem magától jön.” (Ellen Notbohm) Az első, amit tenni tudunk, hogy megfigyeljük, elemezzük gyermekünk viselkedését. Mi váltja ki a nem kívánt viselkedést? Milyen helyzetekben csinálja? Milyen lehetőségünk van arra, hogy ezeket irányítani tudjuk (és ők képesek legyenek irányítani)?

Bővebben...

Miért számok, miért betűk?

Számok és betűk

 

Kezdetben talán furcsa lehet, hogy autista gyermekünket jobban érdeklik a számok és a betűk, mint a babázás, autózás vagy a legojátékok, de a sajátos érdeklődésből is lehet tovább építkezni. Ha bekapcsolódunk, ha partnerekké válunk, és örömöt találunk abban a témában, amiben gyermekünk, akkor az már egy kitűnő alap a további ismeretek elsajátításához.

Bővebben...

Strukturált, tematikus gyakorlatok - Az arc

strukturált tematikus gyakorlat

 

Arcunk felépítése, tulajdonságai, és játéka segítenek nekünk abban, hogy felismerjük a körülöttünk lévőket, és azonosítsuk aktuális érzelmeiket. Az autista személyeknek sokszor nehézkes odafigyelni az arcok különbözőségeire, jellegzetességeire, és az arckifejezésekre is. Mivel többségük szemkontaktust is ritkán vesz fel, az arc kicsit elhanyagolt terület marad. Érdemes játékosan felhívni a figyelmet arcunk és arckifejezésünk sokféleségére, és apránként megtanítani azt, hogy miként lehet felismerni másokat, érzelmeiket, és hogyan néz ki saját arcunk, ha vidámak, szomorúak vagy épp mérgesek vagyunk.

Bővebben...

Miért tematikusan?

Miért tematikusan?

Amikor autista kisfiammal elkezdtem az otthoni fejlesztést, aszerint választottam a játékokat, feladatokat, hogy aznap milyen fejlesztendő területeket szeretnék megcélozni, milyen új szavakat szeretnék megismertetni vagy megerősíteni, milyen készségeket szeretnék vele gyakorolni. Ha összeállt a tervem, változatos eszközöket kerestem, feladatlapokat gyártottam, összeállítottam a játékok sorrendjét, és szépen végighaladtunk rajtuk. Két olyan tapasztalatom volt a közös foglalkozásainkon, ami miatt végül is kipróbáltam a tematikus feladatsort.

Bővebben...

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.