Copyright 2020 - Minden jog fenntartva!

Strukturált tematikus gyakorlatok - Fa

FaNemrég költöztünk családi házba, a kerttel kapcsolatos tevékenységeket, fogalmakat most "testközelből" ismerhetjük meg autista kisfiammal. Ha kint vagyunk az udvaron, figyeljük a fák virágzását, növekedését, a rigókat, akik ideköltöztek a körtefára, hallgatjuk a füttyögést és csicsergést, a levelek susogását, és figyeljük a fények táncát. A fa egy csodálatos élőlény, jelkép, és nagyon jó téma is, ha szeretnénk feladatainkhoz jól körüljárható alapot találni. Többször, többféleképpen is feldolgozható téma, sok-sok érdekes gyakorlathoz használható.


•    Nagyon fontos, hogy ha egy adott fogalommal, cselekvéssel, tárggyal, tulajdonsággal ismerkedünk, azt amennyiben lehetséges, tapasztaltassuk is meg! Hadd lássa, tapintsa, hallja, érzékelje gyermekünk, és egészítsük ki azokkal az élményekkel, emlékekkel, amelyeket tanult már. Ezt minden alkalommal megtehetjük, amikor csak lehetőségünk, időnk van rá! Folyamatosan narrálhatjuk a sétákat, hívjuk fel a figyelmet a világ dolgaira! Ha új ismeretet vezetünk be, akkor különösen sokat jelent a megértésben, ha saját tapasztalatot is gyűjthet. Természetesen fordítva is jól működik: ha éri egy új élmény, utána feladatokon keresztül újabb és újabb ismereteket is szerezhet az adott dologról.

•    A mostani feladatgyűjteményembe és képgalériába ismétlő feladatokat gyűjtöttem. (A fa témája már előzőleg többször is előkerült nálunk: ősz - falevelek; A 3 kismalac meséje; évszakok - a természet változása) Amikor ismétlünk, akkor a témánkban összefoglaljuk azokat az ismereteket, amelyek már tudunk, de úgy, hogy közben játékosan fejlesztjük azokat a készségeket, képességeket, amelyekre gyermekünknek szüksége van. A feladatok ne legyenek túl könnyűek, mert akkor unalmassá válhatnak, de ne is legyenek túl nehezek, mert akkor lehet, hogy meg sem próbálják megoldani, vagy a kudarcélmény a további próbálkozásoktól veszi el a kedvet.

•    Az első, bevezető feladatban egy fa rajzát kellett kiegészíteni egy fészekkel, madárral, körtékkel és egy vödörrel - meghatározott utasítás szerint. Pl.: Tedd a fészket a fa legmagasabb ágára! Ültesd a madarat a fészekbe! Tedd a körtéket a fa ágára! Tedd a vödröt a fa jobb/bal oldalára! Ezzel a feladattal hosszabban is el lehet játszani, ha újabb és újabb utasításokat mondunk: Most tedd a vödörbe a legalacsonyabban lévő körtét! Most repüljön a kismadár a vödör elé! Én gyurmaragasztót tettem a kivágott formák hátuljára, ezzel könnyen boldogul kisfiam is, könnyű levenni, áthelyezni. (Nemcsak a helyhatározókat, irányokat gyakoroljuk, finommotorikai feladat is!)

•    Válogatós - és szintén finommotorikai - feladat a következő: kis fa gyümölcsöket kellett műanyag kanállal a helyükre egyensúlyozni. A válogatás után megszámoltuk őket, meg kellett mondani, melyikben van a legtöbb/ugyanannyi.

•    Még mindig gyümölcsfa: kis képeket kellett sorba rendezni - megbeszéltük, mi történik a képeken. Lehet kérdezni: Mit csinál? Létrát hoz. Felmászik. Leszedi. Hány körte van a fán? Mibe teszi a körtéket? Miért hoz létrát? (A kérdésekkel visszajelzést kapunk, hogy megértette-e gyermekünk az ok-okozat kapcsolatát, illetve segítjük is, irányítjuk a figyelmét.)

•    Fa-képeket raktunk nagyság szerint növekvő sorba. Egyesével kértem vissza: Kérem a legnagyobbat/legkisebbet/nagyobbat/középsőt - ezzel is gyakoroljuk a fogalmakat. Azt is megbeszéltük, hogy a fák nőnek, a kis facsemetéből egyre nagyobb lesz. (Megnéztük az ősszel ültetett meggyfánkat, mennyit nőtt, és a kertben is megkerestük a legnagyobb/legmagasabb fát, illetve a legkisebbet. A vékony-vastag fogalmát is ismeri, kerestünk vastag törzsű és vékony fát is.)

•    A fák változnak, nemcsak nőnek - megbeszéltük, mi történik a lombos fákkal tavasztól a következő tavaszig. Ehhez egy évszakóra volt segítségünkre.

•    Kisfiammal mondókákra rajzolunk, a legtöbb mondókát én találtam ki, ezek segítségével húzzuk meg a szükséges vonalakat. Nálunk ez nagyon bevált, kezdetben egyáltalán nem rajzolt, nem színezett. Van ember, cica, autó, hajó, virág, hal stb. mondókánk, ezekkel először egy sablonos alakzatot készítünk, később már változtatunk  is rajtuk. A fa-mondókánkra egy teljesen egyszerű fa rajzot tanultunk, tulajdonképpen egy vonal a törzs, rajta további rövidebb egyenesek az ágak, és bekeretezve egy körelem, mint korona. (A mondókánk, amire készül a fa: Törzse, ága, koronája, készen van a kicsi fácska.) Ma azt gyakoroltuk, hogyan lehet különböző fákat készíteni: rajzoltunk hosszúkás (ovális) koronával, pici fát és nagyot is, sőt, fenyőfát úgy, hogy a kör helyett háromszöggel kereteztük be az ágakat. Ezekkel a gyakorlatokkal sikerélményhez jutnak, nekibátorodnak, fejlesztjük a kreativitásukat. Az már óriási öröm volt, mikor kisfiam képet készített, teljesen magától, amin több tanult alakzatot helyezett egymás mellé. A mondókákat is el-elhagyjuk már, van, amit anélkül is szívesen rajzol meg.

•    Megismerkedtünk a fa és bokor közötti különbséggel.

•    Megbeszéltük, hogy fát láthatunk az utcán, a kertben, de ahol több fa és facsoport van együtt, azt parknak hívjuk, és ahol sok-sokféle fa van együtt nagy területen, az az erdő. Néztünk olyan fényképeket, ahol parkban voltunk, illetve erdőben. A fényképek sokat segítenek, ha szeretnénk egy-egy élményt felidéztetni.

•    Az erdőben állatok élnek, néztünk képet erdei állatokról, és a betűkirakó segítségével ki is raktuk a szavakat.

•    Kártyákat válogattunk aszerint, hogy találkozhatunk-e az erdőben az adott dologgal, vagy sem. Pl.: jelzőlámpa, fagylaltárus nincsen az erdőben. Itt szándékosan vicces képeket választottam, hogy egyértelműen tudja szétszortírozni, mi hová való, és közben nevettünk, közösen mondtuk: Az erdőben nincsen kalóz! Az erdőben nincsen játékmackó! (Ez becsapós volt: felismeri-e hogy játék, vagy igazi medve!)

•    Számoltunk is: egy fa ágait kellett (rajzzal) 6-ra pótolni/kiegészíteni.

•    Feladatlap segítségével képen is számoltunk: erdőt ábrázoló képen kellett lepkéket, madarakat, katicabogarat stb. számolni.

•    A 3 kismalac meséjénél már tanultuk, hogy fából lehet építeni, tárgyakat készíteni. Most a fából és műanyagból készült tárgyakat kellett szétválogatni. Segítség volt, hogy azonos tárgyakat kerestem a kétféle anyagból (fa csipesz - műanyag csipesz; fa gyöngy - műanyag gyöngy; fa doboz - műanyag doboz, fa pálcika - műanyag pálcika stb.), így mindegyik elemnek volt párja.

•    A válogatandó tárgyak között volt műanyag/fa autó, ezzel játszottunk egyet, én mutattam a piros-zöld lámpát, ő pedig tolta körbe az asztalon az autót, és figyelnie kellett, mikor kell megállni, tovább indulni. ezt nagyon szereti, azért iktattuk be. Azt élvezi nagyon, amikor gyorsan váltok, és nagyon kell figyelni: piros - megáll, zöld - mehet, megint piros... Ha nem sikerül megállni, együtt mondjuk: Ejnye! Ha piros, akkor tilos!


•    Tanultuk a fa részeit (gyökérzet, törzs, ág, lombkorona, levélzet), ezeket is megnéztük kint a szabadban.

•     A foglalkozásokhoz mindig tartoznak kötetlenebb, nem asztali, kiegészítő gyakorlatok is, ilyenkor a témához tartozó meséket. verseket olvassuk, olyan színezőt választunk, amivel még játékosan mélyíthetjük tudásunkat. Pl.: Bartos Erika Bárányfelhők című verseskötetéből nagyon szeretjük a Hernyó című verset: mondjuk, mutatjuk, számoljuk a körtefa hernyóit.

Laky J. Eszter

Ha kérdésed van, vagy szeretnéd megosztani velünk tapasztalataidat, akkor írd meg nekünk!

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.