Copyright 2024 - Minden jog fenntartva!

Miért tematikusan?

Miért tematikusan?

Amikor autista kisfiammal elkezdtem az otthoni fejlesztést, aszerint választottam a játékokat, feladatokat, hogy aznap milyen fejlesztendő területeket szeretnék megcélozni, milyen új szavakat szeretnék megismertetni vagy megerősíteni, milyen készségeket szeretnék vele gyakorolni. Ha összeállt a tervem, változatos eszközöket kerestem, feladatlapokat gyártottam, összeállítottam a játékok sorrendjét, és szépen végighaladtunk rajtuk. Két olyan tapasztalatom volt a közös foglalkozásainkon, ami miatt végül is kipróbáltam a tematikus feladatsort.


1.    Előfordult, hogy egy-egy cselekvés, vagy fogalom megértetéséhez újabb és újabb képekre, tevékenységre, játéktípusra volt szükség, mert kisfiam nehezebben boldogult vele. Ilyenkor a problémásabb dolog egymás után, több foglalkozáson keresztül előkerült valamilyen módon. Eleinte még nem egymást követő, egymással összefüggő feladatokban, hanem vegyesen a többi játék között. Kíváncsi voltam, ha a „mumus” témánkra felépítek egy komplex gyakorló feladatsort, akkor könnyebb-e megértenie.

2.    A napi, előre megtervezett és összeállított feladatsorainkba kerültek olyan tevékenységek is, melyek összekapcsolódtak. Pl.: Megtanultuk a csíkos, kockás, pöttyös fogalmakat a megfelelő kártyákkal, majd az utána következő macis kirakón is megállapítottuk, hogy a mackó pólója csíkos, a nadrágja kockás. Utána saját magunkon is kerestünk csíkosat, kockásat, pöttyöset. Ezek nagyon jól működtek, szinte minden nap volt olyan jellegű feladat, ahol tudtunk így játszani.

Fenti tapasztalataim alapján elkezdtem egy témára felépíteni a játékokat, és nagyon megszerettük. Kisfiam is, és én is. Témáinkat folyamatosan elővesszük, átismételjük, bővítjük, új témákról tanulunk, és az új ismereteket játékosan össze is illesztjük a már előzőekben tanultakkal.

Hatékonyabbak, gördülékenyebbek, élvezetesebbek és követhetőbbek is az otthoni foglalkozásaink, amióta tematikusan építem fel. Kisfiammal pici lépésenként közösen építjük fel a körülöttünk lévő világot.

Téma bármi lehet: tisztálkodás, évszakok, bútorok, játékok, kert, háziállatok, madár, óvoda, iskola, vásárlás stb. Kezdetben szűkebb témát válasszunk, és olyat, ami gyermekünket érdekli. Valakinél talán a háztartási gépek, a mosógép és a mosás lesz a kiinduló téma, míg másnál az állatok, vagy a zene. Az oldalamon böngészve több témához is találsz ötleteket.

Az alábbi fotókon láthatsz példákat arra, hogy a jármű/közlekedési eszköz témáját hányféleképpen lehet érdekessé varázsolni úgy, hogy közben autista gyermekünk nagyon sokat tanul. Színeztünk; kormányoztunk; gyakoroltuk kisautóval a piros és zöld jelzést; megfigyeltük a különböző formájú és színű autókat; útvonalon haladtunk; számláltunk; játszottunk a betűkkel stb.  


Ha kérdésed van, vagy megosztanád tapasztalataidat, itt elérsz:

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.