Copyright 2024 - Minden jog fenntartva!

Strukturált, tematikus gyakorlatok – A három kismalac

A három kismalac

Autista gyermekeinkkel a mesefeldolgozásokra is strukturált, tematikus gyakorlatsorokba építve kerül sor. Olyan meséket szoktam választani, melyeket szórakoztatóan lehet a gyermekkel végigmesélni, és a választott témánkat tovább bővíti, színesíti. A ház témájához jól passzol A három kismalac meséje.


A legtöbb mesét nem egy az egyben szoktam felhasználni, hanem úgy alakítom, hogy az a saját gyermekem előzetes tudásához alkalmazkodjon, és minél egyszerűbb, érthetőbb, érdekesebb legyen. A három kismalac történetében például nem használtam neveket, de a szemléltetésnél megjelöltem a három malac ruháján azt az építőanyagot, amiből építette a házat. Volt egy sz (szalma), f (fa) és k (kő) malacka. Ezt a jelölést több feladatnál is használtam. Csak minimális párbeszédet használtam, a képek segítségével röviden építettem fel a történetet.

  • Mielőtt a mese elmondására sor kerülne, rá kell hangolódni a témára, a szereplőkre. A témában már napok óta benne voltunk, mert házzal kapcsolatos feladatokon haladtunk végig, de a malacokról, mint szereplőkről kellett egy-két felvezető játék.
  • Elsőként műanyag (házi) állatok segítségével átismételtük az állathangokat. Eldöntendő kérdésekre kellett válaszolni, pl.: a ló nyávog? – ezeket nagyon szereti kisfiam, mindig jókat kacag. A kérdés-válaszok után úgy pakoltuk vissza a dobozba az állatokat, hogy neki kellett mondania az állatról (már helyesen): a macska nyávog, a ló nyerít stb.
  • Mivel a mese úgy indul, hogy az anya útnak engedi malacait, mert már megnőttek, és ideje saját házat építeniük, átismételtük az állatok kicsinyeinek nevét. Először együtt, majd ő, segítő képpel, szókártyával. Úgy raktam elé, hogy a végére maradjon a disznó-malac páros.
  • A mesét képenként mondtam el neki, sorban tettem elé a kártyákat. A hangommal igyekszem játszani, és rá is mutattam az adott szereplőre, cselekményre. Az autizmusban érintett gyerekeknél a lehető legtöbbféle módon kell segíteni a megértést.
  • Az első elmondás után a fontos részletek megértését segítő játékok következtek.
  • Három malac háromféle anyagból épített: valódi, igazi szalmát, fát és köveket tettem a malackák elé. Szókártyán meg is jelentek.
  • Utána mi voltunk a farkasok, próbáltuk elfújni a kis szalma-, fa(kéreg)- és kőhalmokat. Ez nagyon jó móka, mi is megtapasztaltuk, hogy a követ nem lehet elfújni, az lesz a jó építőanyag.
  • Kis kavicsokból házat kellett építeni (előrajzolt házikóra rárakosgatni.)
  • A felhasznált kavicsokat sorba rakta, megszámlálta. Az autista gyermekek közül sokan szeretik a számlálós, számolós feladatokat, én sem szoktam kihagyni.
  • Az anyagok jobb megismerését segíti, ha tárgyakat válogattatunk szalmából, fából és kőből. Olyan tárgyakat keressünk, amiről könnyen megállapítható, és egyértelműen besorolható valamelyik kategóriába.
  • Visszatértünk a meséhez, de egyszerűbb képsorral. Először én elmondtam a kártyák egymás mellé helyezésével a mesét, majd összekevertem a kártyákat, és kisfiamnak kellett sorban lerakni a mese eseménykártyáit.
  • A mesében először a három malac három házban lakik, majd miután először a szalma-, majd a faházat is elfújja a farkas, költöznek tovább. Ennek megértetéséhez megrajzoltam a három házat, és műanyag malacokat helyeztem el rajtuk. Eljátszottuk, hogy elfújja a farkas a házakat, és mennek át/tovább a következő házba a malacok.
  • A három malac a kőházban volt biztonságban. Kőházat kellett színezni úgy, hogy megadtam, hogy a ház részei milyen színűek legyenek.
  • Könyvben megnéztük, hogyan találhatunk szalmára, fára, kőre, majd egy összekötős feladattal ellenőriztem, hogy megértette-e.
  • A mese elismétlésével zártuk a játékot.

Ez csupán egy minta feladatsor, természetesen sokféleképpen lehet megértetni, feldolgozni egy szöveget, eseménysort, mesét. Ami fontos, hogy játékosan, változatosan, és a módszertani tudnivalókat figyelembe véve építsük fel a feladatokat. Mindig több képesség fejlesztését célozzuk meg. A fenti játékban új szavakat ismertünk meg; anyagok tulajdonságáról és felhasználásukról tanultunk; válogattunk; sorba rendeztünk; számláltunk stb.


Ha kérdésed van, vagy megosztanád tapasztalataidat, itt írhatsz nekem:

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.