Műveletek gyakorlása – játékosan
- Részletek
- Kategória: Kezdjük el
- Megjelent: 2017. október 23. hétfő, 17:44
Amit nem gyakorolunk, az elhomályosul, bizonytalanná válik, és néha el is kopik. Ezt a luxust nem engedhetjük meg magunknak, és főleg nem autista gyermekünknek! Bármilyen képesség, tudás, amivel már foglalkoztunk, amit már elkezdtünk megismerni, megtanulni, azt muszáj gyakorolni, mert csak így fog megmaradni, és fejlődni! Érdemes az otthoni fejlesztések során (is) régi feladatokat elővenni, új köntösbe bújtatni, elemekkel bővíteni, és újra elvégezni!
Kisfiammal most a műveleteket gyakoroltuk, de közben átismételtük a gyümölcsöket, építettünk, betűelemeket írtunk, zenét hallgattunk, könyvet lapozgattunk, és közben nagyon jól éreztük magunkat!
- A gyakorlásnak óriási előnye, hogy nem a semmiből indulunk, a gyermek előzetes tudása, emlékei segítenek abban, hogy kompetensnek érezhesse magát, és motiváltan, lelkesen végezze a feladatokat
- Az ismerős feladatoknál hagyhatjuk, hogy önállóbban dolgozzanak, kevesebb instrukcióval is sikeresek lesznek.
- A gyakorlás, ismétlés lehetőséget ad arra is, hogy ugyanolyan típusú feladatokat többféle módon közelítsünk meg – más eszközökkel, más játékokkal -, ezzel pedig segítjük autista gyermekünket rugalmasabban gondolkodni.
(Pl.: Ugyanarra a kivonásra többféle szemléltető játék:
o mókuska a 4 dióból megeszik 1-et, 2-t, mennyi marad;
o a parkolóban álló 5 autóból elmegy 1, 2, mennyi marad;
o 8 gyerek utazik a buszon, az első megállóban leszállnak ketten, a következőben hárman, hány gyermek marad a buszon;
o fészekben kismadarak ülnek, elrepül 1, 2, mennyi marad a fészekben?) - Fontos, hogy a hasonló, vagy egyazon mintára felépített feladatok között legyenek másféle gyakorlatok is, mert így elkerülhetjük, hogy unalmasnak találják, és másfajta gondolkodásra, problémamegoldásra serkentjük őket.
- A „váltást” is meg kell tanulniuk, ők hajlamosak „beugrani”: ha már háromszor azt kellett csinálni, akkor biztosan negyedszerre is. A megszakító (másféle) gyakorlatok a fejlesztik a figyelmet, az összpontosítást, és az életre nevelnek.
o A megszakító gyakorlatok valóban szakítsanak: a számolási feladatokat szakítsa félbe egy színezéses feladat, majd később egy testrészre mutogatós vagy finommotorikát, konstrukciós képességet fejlesztő. Bármit választhatunk, ami másfajta készséget mozgósít.
o A megszakító feladatok legyenek rövidek, de érdekesek, amit szívesen végez a gyermek.
o A megszakító feladatok ne legyenek nehezebbek a gyakorló feladatoknál – ne fárassza, hanem frissítse a gondolkodást!
o Én megszakító feladatként használtam pl.: a buszos (leszállnak, hányan utaznak tovább) feladat előtt egy megfigyelési játékot: a buszon leültettem az utasokat, kisfiamnak ugyanúgy kellett leültetni a nála lévő gyerekek képét. Megszakítás volt az építő játék, az elemeket fel is állítottuk, és eldöntöttük (5-től számoltam vissza, 0-nál gyermekem lökte meg).
Galériánkban a műveletek (elsősorban a kivonás) gyakorlására találtok példákat – megszakító feladatokkal együtt.
Jó munkát! Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!
Laky J. Eszter
View the embedded image gallery online at:
http://www.tovabbisvan.hu/kezdjuk-el/61-muveletek-gyakorlasa-jatekosan#sigProGalleriad5488ae7cf