Copyright 2021 - Minden jog fenntartva!

Strukturált tematikus gyakorlatok - A kiskakas gyémánt félkrajcárja

A kiskakas gyémánt félkrajcárja"Kötelező" mese az óvodások, kisiskolások körében A kiskakas gyémánt félkrajcárja, és az autista gyermekekkel is megszerettethető. Alkalmas ez a mese arra, hogy viccesen, jól érthetően adjuk elő, és a megfelelő kiegészítő gyakorlatokkal sok mindent fejleszthet, taníthat is. Hozzácsatolhatjuk a madarakról, a baromfiról, a tyúkról és kakasról fontos ismereteket tartalmazó feladatokat, számolhatunk érméket, együtt mozoghatunk, lélegezhetünk (felszívjuk és kiengedjük a levegőt, mint a kiskakas a vizet, illetve a darazsakat), és még további ötletek a feladatsorban és a galériában:

  • Strukturált foglalkozásról beszélhetünk, mert a gyermekünk saját képességeihez, az elérendő célokhoz, az előzetes tudásához építjük fel (minden választott feladatnak/játéknak oka van!),
  • és tematikus, mert egy téma köré választjuk a feladatokat: itt a mese egy eszköz, a benne lévő szereplők és történések adják az alapot.
  • A strukturált, tematikus feladatsorokat több éve használjuk, nekünk nagyon bevált: gyermekem könnyebben asszociál; nem nehéz számára, hogy összekapcsoljon ismeretanyagokat; hétköznapi, funkcionális tudást kap; a változatos feladatsorokkal tovább fenntartható az érdeklődése; szívesen kapcsolódik be, várja a foglalkozásokat; a száraz tananyag elsajátítása helyett világot nyitunk, kapcsolatokat teremtünk.
  • Kisfiam 6 éves, iskolába készül, így a feladatokat úgy választottam ki, hogy előkészítsem az ismereteit ahhoz, hogy könnyebben, több sikerélménnyel indulhasson szeptemberben.
  • A feladatsor hossza kb. egy tanórányi szokott lenni, és büszke vagyok rá, hogy ettől általában felfelé térünk el: azaz, hosszabb ideig képes figyelni, mint 45 perc (érdemes is "túlkészülni" feladatokkal, aztán ha mégsem kerül rájuk sor, akkor lehet őket másnap használni), de
  1. egy kétszemélyes helyzet (főleg anyával!) mindig más, mint a frontális munka mellett figyelni az iskolában, a tanteremben,

  2. sok benne a játékos, vicces elem, a huncutkodás,

  3. mivel az iskola első osztályában 4-5-ször 45 percek várnak rá, azért van még hová fejlődnünk,

  4. a számára érdekes feladatokra (nagyon szereti a számokat, a számolást) hosszabban képes koncentrálni, mint a kevésbé érdekesekre, ezért ezeket váltakozva építem be,

  5. a fejlesztés nem csak a foglalkozások feladata, az együttlét minden percét ki kell használni, hogy segítsük gyermekünket: segítsünk neki figyelni, érezni, gondolkodni, beszélni!

A kiskakas gyémánt félkrajcárja című mese képeskönyvben, diafilmen, animáción is megtalálható, az első lépés a mese szövegével való megismerkedés - az illusztrációk segítségével, kifejező hangsúlyozással, kisebb dramatizáló mozdulatokkal (én szeretem mutatni, amit lehet: "kapirgáltam" a szemétdombon, "felrepültem" kézcsapkodással a basa ablakába, óvatosan megcsipkedtem kisfiamat a darazsak "helyett" stb.).

A mesét követő feladatok egyrészt a mese megértését segítik, másrészt kiegészítik, és elhelyezik az ismereteket a már meglévő ismeretrendszerben. Ezek a feladatok nem vesznek el a mese élvezetéből, sőt, autista gyermekeink a megértést segítő gyakorlatokat követően nagyobb örömmel hallgatják meg újra és újra!
A  feladatok logikusan kapcsolódjanak egymáshoz! (Megneveztünk madarakat - kimondtuk, hogy madarak; a ház körül élő madarakat baromfinak hívjuk - megkerestük a baromfikat, a mi mesénk madara a kakas - megismerkedtünk a kakassal, a tyúk és a kakas közti különbséggel; a kakas "családjával", külső tulajdonságaival, jellemzőivel - lába: miért képes vele kapirgálni; csőre: meg tudja vele fogni a krajcárt; a begye - amibe a mesében beszippantotta a vizet stb. )
Ha kell, szavanként, szószerkezetenként rágjuk végig a mesét, mielőtt kigondoljuk a feladatokat! Vajon mit fog belőle érteni első hallásra, mi lesz számára nehezebb? Mi az,a mit már tud, mi az, amiről még kevés az ismerete? Hogyan tudom játékosan rávezetni? Milyen eszközök állnak rendelkezésemre?

Kevés eszközzel, saját rajzzal, feladatlappal is nagyon eredményesen lehet dolgozni, nem kellenek csodajátékok, drága fejlesztő eszközök! Minden témához lehet a háztartásban meglévő dolgokkal is jó feladatokat készíteni. Ősrégi könyvekből lehet kivágni, lelaminálni, matricás albumok megmaradt matricáit használni, régi érméket, korongokat használni, mint ahogyan a galériánkban is látható:

Laky J. Eszter

Ha kérdésed van, vagy szeretnéd megosztani velünk tapasztalataidat, akkor írd meg nekünk!

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.