Strukturált, tematikus gyakorlatok autista gyermekeknek
„A fogyatékosság helyett a képességekre figyelés perspektíva kérdése - a te perspektívádé.” (Ellen Notbohm)
A normál fejlődésű gyermekekkel való pedagógiai munkám során is szerettem a komplex, egy téma köré fölépített feladatokat, feladatsorokat, mert segítette a gyermekeket abban, hogy kreatívabbak legyenek, a dolgokat ne önmagukban szemléljék, hanem környezetükben, és sikerüljön felfedezniük az összefüggéseket, a rendszert.
Az autista gyermekeknél az így felépített gyakorlatsorok jelentősége még nagyobb. Próbaként kezdtem el kisfiammal ezeket a tematikus foglalkozásokat, és már néhány alkalom után érezhető volt, hogy jobban figyel, könnyebben tanul, rugalmasabban gondolkodik és ami a legfontosabb, élvezi az együtt töltött játékos gyakorlatokat. Apróbbak a lépések, lassúbb a haladás, de a strukturált, tematikus feladatsorokkal szinte minden megtanítható nekik: szabályok, szokások, évszakok, fogalmak, cselekvések, mesék, bármi.
A meglévő terápiák mellé építs be gyermeked hétköznapjaiba strukturált, tematikus gyakorlatokat!
Strukturált, mert mi építjük fel azokból az elemekből, amelyekre gyermekünknek szüksége van; és tematikus, mert egy-egy téma köré építjük fel azokat az elemeket, amiből majd összeáll az egész.
A feladatok további jellemzői:
• komplexek, mert az elemek (az elsajátított készségek, képességek, fogalmak stb.) nem önállóan, magukban élnek, hanem a segítségünkkel össze is kapcsolódnak,
• funkcionálisak, azaz a hétköznapi boldoguláshoz is elengedhetetlenek,
• irányítottak, és mi, szülők vagyunk az irányítók, terelgetők aszerint, hogy gyermekünk miként kapcsolódik be, és milyen ütemben fejlődik,
• folyamatosak, hiszen mindig van új cél, amit szeretnénk elérni,
• sikerélményhez juttatják a gyermeket.