Szenzoros játékok
- Részletek
- Kategória: Kezdjük el
- Megjelent: 2017. június 23. péntek, 08:51
Gyakran építek be a feladatsorokba szenzoros játékokat, de a foglalkozásainkon kívül is lehetőséget teremtek, hogy autista gyermekem kellő mennyiségű szenzoros ingerhez jusson. Minden autista kisgyermek másként éli meg a körülötte lévő ingereket, nekünk ehhez kell alkalmazkodnunk, hogy idővel ő is sikeresen alkalmazkodhasson a világ ezerféleségéhez.
Nagyon jók a labdás, hintás, egyensúlyozós és más mozgásos gyakorlatok, a hangszeres gyakorlás vagy zenehallgatás (kisfiam már megtanult egy egyszerű zenekészítő programon saját szórakozására zenélgetni), a gazdagon illusztrált böngészős könyvek lapozgatása, főzés közben az ételféleségek szagolgatása és ízlelgetése, hogy csak néhányat említsek.
Hamar összehozható, és szuper móka minden kisgyermeknek a szenzoros sétaút. Elsősorban taktilis élményt nyújt, de más csatornákat is mozgósít. Ez elsősorban strukturált tevékenység, hiszen mi építjük és alakítjuk az elemeket és a hozzá tartozó feladatokat, de a tervezett gyakorlat végén hagyhatunk időt arra, hogy gyermekünk szabadon, irányítás nélkül is kiélvezhesse.
• A gyakorlat tulajdonképpen a bőr kellemes ingerlése különböző felületeken való mezítlábas lépkedéssel.
• Rövidebb utakkal indítsunk, és olyan elemekkel, amelyekkel már korábban találkozott, csak épp nem „kellett” rá fókuszálni. Rongyszőnyeg, fürdőszoba kilépő, esetleg homok.
• Hagyjuk, hadd tipegjen helyben, élvezze ki, amit érez!
• Ha tetszik gyermekünknek a mezítlábas tapasztalás, jöhet a hosszabb, sok elemből álló szenzoros út! Bármit használhatunk, ami biztonságos felület, és egy úton belül lehetnek ismétlődő elemek is.
• Legyen az út felépítve: követhetik egymást jól megkülönböztethető felületek, illetve hasonló, finom átmenetet biztosító felületek is!
• Haladhatunk lassan, lépkedve, és gyorsabban, futólépésekkel is. Akár el is időzhetünk egy-egy kiválasztott állomáson. Lehet a lábat egyhelyben emelgetni, vagy lassan forogni.
• Néha legyen hátraarc, hogy fordított irányba is megtapasztalhassák a különböző állomásokat.
• Tegyünk bele kisebb vagy nagyobb kanyarulatokat!
• Néha építsük át, és folytassuk úgy a sétát!
• Beszéljünk közben! Lehet mondókát mondani (Lassan jár a csigabiga…, Sétálunk-sétálunk…, Jobb lábat a bal után…, stb.)
• Közösen megállapíthatjuk, milyennek érezzük az adott felületet: puha, hideg, csikis, süppedős, tapadós stb.
• Ha megoldható, elérhető helyen hagyhatjuk a kellékeket, lehet, hogy gyermekünk majd előveszi kedvenceit, és saját utat is épít magának.
Laky J. Eszter
http://www.tovabbisvan.hu/kezdjuk-el/48-szenzoros-jatekok#sigProGalleria67604c2b5e
Ha kérdésed van, vagy szeretnéd megosztani velünk tapasztalataidat, akkor írd meg nekünk!