Strukturált tematikus gyakorlatok – A kesztyű mese
- Részletek
- Kategória: Kezdjük el
- Megjelent: 2017. június 23. péntek, 08:35
Az autista gyermekek szeretik a rendet, a sorrendet; kitűnően feldolgozható mese számukra A kesztyű meséje. Kisfiam már első olvasás után megjegyezte, hogy melyik állatka melyik ujjba költözött, mit csinált, mit evett, míg nekem még a többszöri olvasás után is „puskáznom” kellett. A Kesztyű mesén keresztül megismerkedhetnek állatokkal, ételekkel, hangszerekkel, szórakozási lehetőségekkel, és több fogalommal is, pl.: avar, jobb-bal oldal, egy pár/fél pár. A mese segítségével beszélgethetünk a (helyes) napirendről, az otthoni feladatainkról, munkánkról, a foglalkozásokról, az egyéni és közös elfoglaltságokról, de az otthonról, otthonosságról és az időjárásról, évszakokról is.
Ötletek A kesztyű mese feldolgozásához:
• A mesék illusztrációihoz, ahol lehet, szoktam valós tárgyakat, fotókat is mutatni, ezzel is segítjük a megértést, a világ megismerését. (Hogyan néz ki a valóságban a mesében szereplő állat, tárgy, ruhadarab, természeti környezet, étel stb.)
• A szöveg lehető legtöbbféleképpen tanítson! Emeljük ki azokat a szavakat, kifejezéseket, amelyeket gyermekünk még nem ismer, és próbáljuk hangadással, mutogatással, szemléltetéssel, tevékenykedtetéssel megismertetni a tartalmát! (Mi meghallgattuk az avar hangját; kotortuk a faleveleket; megnéztük, hogyan bújhatott el a kesztyű; elvesztettük, megtaláltuk a kesztyűt stb.)
• A feladatok „szereplői” legyenek a mesében szereplő alakok, tárgyak, és ezzel találjunk ki gyakorlatokat! Pl.: Számoljunk, párosítsunk, állítsunk sorba kesztyűket, készítsünk őszi képet az avar leveleiből, szólaltassuk meg a hangszereket!
• Játsszuk el a mesét! Költöztessük be a kisállatokat, rendezkedjenek be, dolgozzanak, főzzenek, zenéljenek!
• A megértést kérdésekkel ellenőrizhetjük – a mese egységeinél és a mese feldolgozása után is!
• Az új mese nálunk napokig esti mese szokott lenni, így mélyíthetjük a megértést! Hagyjuk, hogy a megkezdett mesébe ő is mondjon szavakat, kifejezéseket, tehát együtt építsük fel a történetet!
• Kisfiam annyira szerette A kesztyű mesét, hogy még sokáig újra és újra előszedte a dobozból a képeket, és saját magának kirakosgatta, mondogatta.
Laky J. Eszter
http://www.tovabbisvan.hu/kezdjuk-el/47-strukturalt-tematikus-gyakorlatok-a-kesztyu-mese#sigProGalleriab8f39fa3b1
Ha kérdésed van, vagy szeretnéd megosztani velünk tapasztalataidat, akkor írd meg nekünk!