Copyright 2020 - Minden jog fenntartva!

Strukturált tematikus gyakorlatok - Iskolába készülünk I.

Iskolába készülünk!A normál fejlődésű gyermekeket nem szükséges különösebben iskolára készíteni, mert 6-7 éves korra a testi-értelmi-érzelmi-szociális fejlődésük eléri azt a szintet, amire építeni lehet, és ekkorra már várják is, hogy iskolába mehessenek. Az autista gyermekeknek (és szüleiknek) úgy gondolom, ez nem teljesen zökkenőmentes folyamat, de ha tudjuk, mi okozhat nehézséget, és picit alapozunk, akkor tanév közben könnyebb lehet. Mivel minden autista gyermek más, a készüléshez is más és más gyakorlatokat, feladatokat szükséges beiktatnunk.

Ha egyedül nem tudjuk, mit szükséges gyermekünkkel gyakorolnunk, kérjünk segítséget az óvó néniktől, fejlesztő pedagógusoktól, alapítványi szakemberektől. Legtöbbször a szülő is tudja, melyek azok a területek, fogalmak, készségek és képességek, melyeket otthon is érdemes picit megtámogatni, de az otthoni feladatok legyenek játékosak, érdekesek, hogy autista gyermekünk számára az iskolavárás ne valami rémes dolognak tűnjön.

Megosztom Veletek, hogyan készülünk mi (pedagógus és pszichológus is vagyok), talán segíthet azoknak, akik most, vagy a közeljövőben kezdik meg gyermekükkel az iskolát.


•    Első lépésként fogtam egy üres füzetet, amibe elkezdtem feljegyezni mindazt, ami eszembe jutott, amit úgy gondoltam, át kell rágnunk majd. (Pl.: óvoda és iskola közti különbségek, a tantárgyak mit jelentenek, milyen eszközök szükségesek majd stb.)
•    Második lépés volt, hogy a szakértői bizottság javaslata alapján összeírtam a fejlesztendő területeket. (Itt azért kiegészíteném azzal, hogy a szakértői vélemény nem a gyermekünk teljes állapotáról ad visszajelzést, hanem gyermekünk ott és akkori aktuális hangulata, együttműködési készsége, kitartása, motiváltsága és egyéb tényezők alapján megírt vélemény. Azt használjuk fel belőle szülőként, ami valóban fedi az igazságot, és amivel egyetértünk.)
•    Elővettem kisfiam élménynaplóját, és kiegészítettem egy-két segítő fotóval, rajzzal, amit közösen átnézhetünk. (Pl.: születésétől hogyan fejlődött, hány éves most, hogyan jutott el odáig, hogy már nagy iskolás lesz.)
•    Nálunk a tesó már felsőbe megy, előkerestem az elsős könyveit, és tantárgyanként végiglapoztam. Nem azért, hogy előre megtanítsak neki elsős anyagokat, hanem azért, hogy kiemeljem belőle azokat a feladattípusokat, fogalmakat, amelyekkel még nem találkozott, és tudom, hogy hasznos, ha nemcsak az iskolában fog vele először találkozni. (Pl.: Mondj igaz állításokat a képről! - egy ilyen utasítás megértéséhez kisfiamnak segítségre van szüksége, többször el kell játszanunk, hogy ismerje, és megoldja. Az autista gyermek- mivel a kommunikációban akadályozott -, előfordulhat, hogy azért nem tudja megoldani a feladatot, mert nem érti az utasítást, és nem azért, mert nincs birtokában a szükséges tudásnak, ismeretnek, képességnek.)
•    A különböző tantárgyak témakörei találkoznak, ezeket is összegyűjtöttem, hogy picit össze tudjuk foglalni azt, amit már eddig megtanult. Ezeket a témaköröket mindig strukturált tematikus gyakorlatokkal vesszük át, így játékosan (verssel, számtanfeladattal, kirakóval, képkeresővel stb.) ismétlünk át sok-sok fontos dolgot. (Pl.: Első osztályos témakörök: ősz, család, test, érzékszervek stb.)
•    Vannak alapfogalmak, amelyeket nem lehet eleget gyakorolni, hogy megfelelően rögzüljön, ezeket is kigyűjtöttem. Pl.: hasonló (az iskolában hasonlítanak egymáshoz formákat, virágos növényeket, meséket), különböző, különbség, tulajdonság, stb.  
•    A jegyzetfüzetem alapján válogatom ki a feladatokat, játékokat, és amiről úgy érzem, hogy már megy kisfiamnak, azt jelölöm. Ami problémásabb, arra visszatérünk  később is, egészen addig, amíg nem érti.
•    Mindent képesek megtanulni, és sokszor rövid idő alatt is rengeteget fejlődnek. Csak egy példa: tavasszal még nem tudott szöget rajzolni, a vonalai gyengék és görbék voltak. Ma csodálatos, lendületes egyeneseket és házikót rajzolt (gyönyörű háromszög tetővel és négyzet alakú fallal). Egész délután rajzolt, annyira örült neki, hogy sikerült.
•    Az iskolára lelkileg is készülni kell - jót várjunk, és higgyünk abban, hogy pozitív tapasztalataink lesznek. Mi kisfiunkat is szeretettel, hittel készítjük fel,  együtt örülünk annak, hogy nagy iskolás lett, minden nap elmondjuk neki, hogy milyen okos és ügyes.

A következő részben (Strukturált tematikus gyakorlatok - iskolába készülünk II.)
példa feladatsorral is bemutatom, hogyan lehet készülni, gyakorolni.

Laky J. Eszter

Ha segítségre van szükséged, vagy megosztanád tapasztalataidat, ide várjuk leveledet:

Weboldalunk cookie-kat használ.

Az Uniós törvények értelmében kérem, engedélyezze a sütik használatát, vagy zárja be az oldalt. Információ

Rendben

Mik azok a cookiek?

A süti (eredeti nevén “cookie”) egy olyan kis adatcsomag, amit az internetes szolgáltatások a böngészőben tárolnak el. Ez rengeteg webes szolgáltatás működéséhez elengedhetetlen technológia, amit 1995 óta minden jelentősebb böngésző támogat.

Miért jók nekem?

Számtalan internetes szolgáltatás használata múlik a sütiken. Ennek segítségével tud például bejelentkezni vagy éppen személyre szabott tartalmat elérni a neten.