Strukturált tematikus gyakorlatok - A kiskakas gyémánt félkrajcárja

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2017. július 12. szerda, 16:06

A kiskakas gyémánt félkrajcárja"Kötelező" mese az óvodások, kisiskolások körében A kiskakas gyémánt félkrajcárja, és az autista gyermekekkel is megszerettethető. Alkalmas ez a mese arra, hogy viccesen, jól érthetően adjuk elő, és a megfelelő kiegészítő gyakorlatokkal sok mindent fejleszthet, taníthat is. Hozzácsatolhatjuk a madarakról, a baromfiról, a tyúkról és kakasról fontos ismereteket tartalmazó feladatokat, számolhatunk érméket, együtt mozoghatunk, lélegezhetünk (felszívjuk és kiengedjük a levegőt, mint a kiskakas a vizet, illetve a darazsakat), és még további ötletek a feladatsorban és a galériában:

  1. egy kétszemélyes helyzet (főleg anyával!) mindig más, mint a frontális munka mellett figyelni az iskolában, a tanteremben,

  2. sok benne a játékos, vicces elem, a huncutkodás,

  3. mivel az iskola első osztályában 4-5-ször 45 percek várnak rá, azért van még hová fejlődnünk,

  4. a számára érdekes feladatokra (nagyon szereti a számokat, a számolást) hosszabban képes koncentrálni, mint a kevésbé érdekesekre, ezért ezeket váltakozva építem be,

  5. a fejlesztés nem csak a foglalkozások feladata, az együttlét minden percét ki kell használni, hogy segítsük gyermekünket: segítsünk neki figyelni, érezni, gondolkodni, beszélni!

A kiskakas gyémánt félkrajcárja című mese képeskönyvben, diafilmen, animáción is megtalálható, az első lépés a mese szövegével való megismerkedés - az illusztrációk segítségével, kifejező hangsúlyozással, kisebb dramatizáló mozdulatokkal (én szeretem mutatni, amit lehet: "kapirgáltam" a szemétdombon, "felrepültem" kézcsapkodással a basa ablakába, óvatosan megcsipkedtem kisfiamat a darazsak "helyett" stb.).

A mesét követő feladatok egyrészt a mese megértését segítik, másrészt kiegészítik, és elhelyezik az ismereteket a már meglévő ismeretrendszerben. Ezek a feladatok nem vesznek el a mese élvezetéből, sőt, autista gyermekeink a megértést segítő gyakorlatokat követően nagyobb örömmel hallgatják meg újra és újra!
A  feladatok logikusan kapcsolódjanak egymáshoz! (Megneveztünk madarakat - kimondtuk, hogy madarak; a ház körül élő madarakat baromfinak hívjuk - megkerestük a baromfikat, a mi mesénk madara a kakas - megismerkedtünk a kakassal, a tyúk és a kakas közti különbséggel; a kakas "családjával", külső tulajdonságaival, jellemzőivel - lába: miért képes vele kapirgálni; csőre: meg tudja vele fogni a krajcárt; a begye - amibe a mesében beszippantotta a vizet stb. )
Ha kell, szavanként, szószerkezetenként rágjuk végig a mesét, mielőtt kigondoljuk a feladatokat! Vajon mit fog belőle érteni első hallásra, mi lesz számára nehezebb? Mi az,a mit már tud, mi az, amiről még kevés az ismerete? Hogyan tudom játékosan rávezetni? Milyen eszközök állnak rendelkezésemre?

Kevés eszközzel, saját rajzzal, feladatlappal is nagyon eredményesen lehet dolgozni, nem kellenek csodajátékok, drága fejlesztő eszközök! Minden témához lehet a háztartásban meglévő dolgokkal is jó feladatokat készíteni. Ősrégi könyvekből lehet kivágni, lelaminálni, matricás albumok megmaradt matricáit használni, régi érméket, korongokat használni, mint ahogyan a galériánkban is látható:

Laky J. Eszter

Ha kérdésed van, vagy szeretnéd megosztani velünk tapasztalataidat, akkor írd meg nekünk!