Konkrét tevékenységektől, cselekvésektől az elvontig

Készült: 2016. június 26. vasárnap, 08:46
Találatok: 1078

Konkréttól az elvontigA konkréttól az elvontig haladó megismerő folyamat minden tanulási folyamatra jellemző, ez az autista gyermekeknél sem működik másként, csak picit talán lassabban. Mint minden, ez is gyakorolható, segítséggel megtanulható.


"Életem nagy részét a dolgok hátterében rejlő mintázat megfejtésével töltöttem." (Therese Joliffe)

"Vizuálisan gondolkodom, számomra a térbeli ábrázolás könnyű. Képes vagyok hatalmas beton- és acélépítményeket tervezni, de nehezen jegyzek meg egy telefonszámot, vagy nehezen adok össze fejben számokat. Ha egy absztrakt fogalomra kell emlékeznem, a fejemben "látom" magam előtt a könyv vagy a jegyzeteim lapját, és abból olvasom az információkat." (Temple Grandin)

Egy-egy tárgyról, fogalomról nagyon sokféle információt gyűjtünk be, és különösebb erőfeszítés nélkül "húzzuk elő" azt, amelyikre éppen szükségünk van. Hangok, vizuális élmények, hozzájuk kapcsolódó tudás, emlékek, idői-téri viszonyok stb. kuszasága van körülöttünk, de mégis képesek vagyunk kiszűrni a fontos információt.

Az autista kisgyermekek számára elő kell készítenünk az elvontabb ismereteket, fogalmakat, lépésről lépésre haladva. A gyakorlatok során mindent használjunk fel, kezdetben magát a tárgyat, kicsinyített mását, fotóját, rajzát, leírt formáját, stb. Egy-egy dologról először egyféle információt gyakoroljunk be, majd mutassuk meg a többi tulajdonságát, jellemzőjét is. Különböző feladathelyzetekben próbáljuk ezeket előhívni, itt is betartva a megfelelő fokozatokat.


Képek forrása: 1,2