Akadálymentesítés

Készült: 2016. május 31. kedd, 10:46
Találatok: 665

akadálymentesítés"Az autizmussal élő gyermekek megismerő tevékenységét, megértését, a fizikai és  személyi környezet autizmus szempontú akadálymentesítése alapvetően segíti. Ennek megteremtése alapozza meg a szorongásmentes, megértésen alapuló tanulást és a kölcsönös kommunikáció lehetőségét." (Rácz Zsuzsanna)


Akadálymentesítéshez sorolhatunk minden olyan előkészületet, ami gördülékenyebbé, könnyebbé teszi a közös foglalkozásokat. Legyen kiszámítható, ismert, barátságos a környezet. Bontsuk le lépésekre a foglalkozások feladatait (ez kezdetben még sok időt vesz igénybe, és előfordulhatnak hibák, de pár hét után nagyon rutinosan fog már menni), és mindig csak egy, határozott kérést intézzünk gyermekünk felé! Pl.: Ha azt szeretnénk, hogy az előtte álló papíron a legnagyobb kört színezze kékre, és a legkisebbet pirosra, akkor így kérjük meg a feladatra: Fogd meg a kék ceruzát! Színezd ki a legnagyobb kört! Ügyes vagy, tedd le a ceruzát az asztalra! Fogd meg a piros ceruzát! Színezd ki a legkisebb kört! Nagyszerű, tedd le a ceruzát! Lehet, hogy még kártyák segítségével tudunk csak kommunikálni, ebben az esetben is lépésenként mutassuk be a feladatot. Az is lehet, hogy a fenti gyakorlatot kezdetben érdemes két külön lapon, két külön feladatként elvégeztetni (először a körök közül a legkisebbet színeztetni, majd egy másik lapon a legnagyobb kört.)

A "katonás" utasításoktól nem kell megijedni, gondoljunk arra, hogy ezzel segítjük a sikeres feladatmegoldást. A bemutatás is sokat segít, de igyekezzünk szóban is kiegészíteni, mert így érjük el azt, hogy előbb-utóbb a szóbeli utasítást figyelje.



Kisfiamnál az egyik legjelentősebb előrelépésnek tartom azt, hogy a napi fejlesztéseknek köszönhetően kinyílt, figyel, utasításokat és kéréseket hajt végre teljesen hétköznapi szituációkban.

Képek forrása: 1,2