Tapasztalás

Készült: 2016. július 05. kedd, 17:23
Találatok: 355

TapasztalásTapasztalás, tapasztalás, tapasztalás! Fogja, üsse, hallgassa, ízlelje, nyomja, emelje, lökje, dobja és sorolhatnám a tapasztalás módjait a végtelenségig.


Minden valamilyen. Az időjárás, az óvó néni, a kulcs, a torta, a buborék, az este, az udvar, a katicabogár. Tulajdonságok, jellemzők történések vesznek bennünket körül. Egy normál fejlődésű gyermek akkor is tapasztal és tanul, ha nem akarja, ha nem hívják fel rá a figyelmét, de ha valamit mégsem ért, akkor kérdez. Az autista gyermek nem. Nem hozza oda nekünk, nem kérdezi meg, nem figyeli meg. Nekünk kell ebben segíteni őket: tapasztaltassuk meg! Mindent, de ne egyszerre. Ha azt szeretnénk megtanítani, hogy a tárgyak lehetnek nehezek és könnyűek, keressünk megfelelő tárgyakat, és helyezzük az asztalra! Adjuk kezébe a követ, és mondjuk: nehéz! Ugyanígy az ajtótámaszt, kalapácsot, nagy könyvet, bármit. Fontos, hogy utána jól megkülönböztethetően mutassuk meg, hogy mi könnyű: tollpihe, vattapamacs, papírdarab, falevél. Legközelebb hagyjuk, hogy ugyanezeket a tárgyakat ő válogassa szét. Kereshetünk új tárgyakat is, majd amikor már beépült a fogalom a tudásába, képekről is rákérdezhetünk: könnyű vagy nehéz? Nagy boldogság, amikor már a bevásárlókosarunkat fogja meg és spontán közli: Ez nehéz!

A tapasztalás hozzásegíti őket, hogy kompetens és érdeklődő gyermekekké váljanak. Építsünk be a napi fejlesztésbe (és minden együtt töltött időbe) minél több tapasztalati megismerést!

Képek forrása: 1,2,3,