Egyszerű eszközökkel változatosan – Dominó

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2019. február 25. hétfő, 17:43

ötletek és tanácsok dominóhozDominóval már a 18. század óta játszanak, ezek a kis pöttyözött téglalapok szinte minden háztartásban megtalálhatók. Ha mégsem lenne otthon fa vagy műanyag dominónk, gyárthatunk is kartonpapírból. Már néhány darabbal elkezdhetjük a mókát, és látni fogjuk, mennyiféleképpen használhatjuk autista gyermekünk otthoni fejlesztésénél.


Ötletek és tanácsok a dominóval végzett fejlesztő játékokhoz:

•    Kezdetben csak néhány dominóval (3-4db) kezdjük el a feladatokat, és olyanokat válogassunk ki a készletből, amelynek csak az egyik felén vannak pöttyök, a másik üres. Érdemes 1,2,3,4, esetleg 5 pöttyös elemeket válogatnunk, ezeket még könnyen, egy pillantással is érzékelnek.

•    Rajzoljunk elő egy papírra egymástól megfelelő, jól áttekinthető távolságban 3 dominót, a dominódarabkákat pedig egyesével adjuk autista gyermekünk kezébe. Ha megkereste a helyét, tegye rá az előrajzolt ábrára. Jöhet a következő, majd az utolsó.
- Ha egyesével már könnyen megtalálja a dominó előrajzolt helyét, a következő lépésként kapja meg a rajzot a 3db dominóval, és önállóan tegye a helyére mindegyiket.
- Van olyan kisgyermek, akinek először ugyanolyan színűre szükséges előrajzolnunk a dominót a papírra, mint amilyen a valóságban, hogy könnyebben megoldja a feladatot (pl.: ha fekete a dominó fehér pöttyökkel, fekete papírra készítsük fehér ceruzával).
- Játszhatunk azzal is, hogy hol vízszintesen helyezkednek el a dominók gyermekünk előtt (a dominó két oldala egymás mellett van), míg máskor függőlegesen (a dominó 2 pöttyös fele egymás alatt helyezkedik el).


•    A fenti feladat tovább nehezíthető:
-Kaphat több pöttyöt tartalmazó dominót.
-Kaphat mindkét felén pöttyözött dominót. Először olyat, amin mindkét oldalon ugyanannyi pötty van, majd különbözőt is.
-Rajzoljunk elő háromnál több dominót (érdemes egyesével növelni a számukat.)


•    Ha már 6-7 mindkét oldalán pöttyözött darabnak biztonsággal megtalálja a helyét (itt még külön-külön helyezkednek el a lapon), akkor előrajzolhatunk egy olyan alakzatot, ahol a dominók már érintkeznek (a játékszabálynak megfelelően – azonos mennyiségű pöttyök egymás mellett).
-A feladat ebben az esetben is nehezíthető: először egyesével adjuk gyermekünk kezébe a dominókat.
-Ha tud önállóan is dolgozni, megkaphatja az összeset a feladatlappal, és egyedül, számára szimpatikus sorrendben helyezi el őket az alakzaton.
-Egy picit nehezebb, ha nemcsak annyi dominót kap, amennyinek a helye meg van rajzolva, hanem két-három elemmel többet. Itt maradni fog fel nem használt dominó, több elemből kell válogatnia.
-Még nehezebb a feladat, ha azt kérjük, hogy az alakzat első elemével kezdje, és mindig a soron következőt tegye a helyére. Ebben az esetben nem mindegy, melyiket fogja meg, és rakja le, hanem mindig egy bizonyos dominót kell megkeresnie.


•    Szintén a fokozatosság elvét betartva megpróbálhatjuk az előrajzolásnál a dominón szereplő pöttyök számát számmal jelölni, és gyermekünk erre teszi rá a pöttyözött dominólapokat. (Fokozatosság: egyik oldalon van csak pötty/szám – 1-3 pöttynél először ne legyen több – az előrajzolt elemek is 3-ról induljanak, egyesével növeljük – először egymástól távol, majd alakzatban).


•    A dominót használhatjuk az összeadás gyakorlásánál is: a két oldalon szereplő pöttyöket művelettel leírva, és megoldva.


•    Szintén az összeadás gyakorlását (és fejszámolást) gyakorolhatunk úgy, ha olyan dominókat gyűjtünk egy helyre, amelyeknek a két oldalon szereplő pöttyeinek száma ugyanazt az eredményt adja.


•    A dominót használhatjuk a számok bontásánál is.


•    Ha több, különböző csomag dominónk van, válogatós feladathoz is használhatjuk.
- Külön csoportba tenni a műanyagból és fából készült dominót.
- Lehet méret szerint válogatni 2- vagy akár háromfelé is.


•    A dominóból építhetünk (és rombolhatunk) is – mindig jó móka a dominókígyó építése, majd ledöntése.


•    A dominójátékkal gyakorolhatjuk a társasjáték szabályait. Használhatjuk az előrajzolt alakzatunkat úgy, hogy az alakzatra először gyermekünk tesz le egy dominót, majd mi, újra ő választ, és így tovább, amíg el nem fogy.


•    Természetesen a dominóval be tudjuk gyakoroltatni a szabály szerinti játékot, ezekhez segítség, ha előzőleg lépésről lépésre haladunk a fenti játékos gyakorlatokkal.

Egy-egy eszköz nagyon sokféleképpen használható, közben pedig nemcsak a feladattal megcélzott részképességeket gyakoroltatjuk, hanem kreativitásra, rugalmas gondolkodásra is nevelünk, ami más feladatok (és hétköznapi élethelyzetek) változatos megoldásához is vezet.

Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!

Laky J. Eszter