Játékos gyakorlás

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2018. március 06. kedd, 18:19

Játékos feladatsorok megtervezéseAz iskolás léttel együtt jár, hogy gyermekeinknek többet kell asztalnál dolgozni, ez egy (mozgékonyabb) autista gyermek esetében már önmagában is feladatot jelent. Ülni, valamennyire csillapítani a külső ingereket, koncentrálni az előtte lévő feladatra, azt megoldani, gondolatban megformálni a választ, és a külvilággal közölni – nem könnyű nekik ezzel mind megbirkózni. Amikor csak tehetjük, gyakoroljunk velük az asztaltól távol! Játsszunk a szőnyegen, a nagyágyon, a teraszon, a kertben! Kisfiam beteg volt, otthon leckéztünk, akadálypályán haladtunk végig matekkal, olvasással, szövegértéssel.

Néhány ötlet a játékos feladatsorok megtervezéséhez:


1. Rögtön kezdhetjük valamilyen mozgásos, mutogatós, mondogatós feladattal, amivel ráhangolódunk a kellemes együttlétre! Mi a „Ha jó a kedved, tapsolj nagyokat!” című dallal indítottunk, többször meghallgattuk, énekeltük, tapsoltunk, doboltunk, ugráltunk, csettintettünk, kiabáltunk. Ez jó móka, és persze közben figyelni kell, utánozni, mozgásokat összehangolni, tehát már el is kezdtük a tanulást!

2. Egy kis ugrabugrálás után könnyebb leülni és figyelni – a szőnyegen folytattuk számtani feladatokkal. A szőnyegén lévő számokra kellett a megfelelő dominót elhelyezni, majd felsorakoztattuk, eldöntöttük, maradt velünk a jókedv.

3. Egy picit nehezebb feladat következett, 11-ből vontunk ki, a maradékok a szőnyegen lévő számok voltak. Én adogattam papíron a műveletet, kisfiam tette a helyére.

4. Még mindig a szőnyegen lévő számokkal dolgoztunk: növekvő és csökkenő sorban mondtuk a számokat, közben lépkedett, majd ugrani kellett mindig arra a számra, amit mondtam.

5. Az oda-vissza számolással űrhajós játékot készítettem elő: bebújt a sátorba, 10-től számoltunk visszafelé, és 0-ra „kilövés” - re megráztam a sátrat, mintha indulni akarna a rakéta. Többször is kérte, a sátor zizeg, susog, hullámzik, nagyon tetszett neki.

6. Szöveget kellett olvasni: űrhajóról. A rövid mondatok elolvasása után egy-két kérdés, és a képről való beszélgetés következett.

7. Űrhajót építettünk, logikai lapokból.

8. Betűs gumiszőnyeg betűit tette a helyére.

9. Betűs gumiszőnyegen haladt körbe és vissza, közben a betűket kellett hangoztatnia. Itt is játszottunk ugrálóst: mondtam az egyik hangot, ő ugrott oda.

10. A betűszőnyeg még maradt, szókártyákat kapott, fel kellett olvasni, és a megfelelő (kezdő)betűre rakni. Utána a szavakon is végiglépdelt és mondta hangosan, majd újból ugrált – a kiejtett szóra kellett minél gyorsabban ráugrani.

11. Mozgás után pihenés: leült az ágyra, ahol képekhez kellett mondatokat ragasztani.

12. Táblánál folytattuk: a nyomtatott szóhoz kellett az írott párját kötni.

13. Újra betűk: melyik tárgy nevében hallod? Tárgyakat szortírozott.

14. Logikai feladattal folytattuk, sudoku-t oldott meg.

15. Mókával nyitottunk, azzal is zártuk: újra ének, űrhajóba bújás.


Néhány műveleti kártya, szókártya, a legegyszerűbb eszközök (bármi, ami a gyermek szobájában megtalálható), és az iskolai feladatok a segítségünkkel érdekesebbek, élvezhetőbbek lesznek.  

Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!

Laky J. Eszter