Strukturált tematikus gyakorlatok – Egér

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2017. november 17. péntek, 16:32

Strukturált tematikus gyakorlatok - Egér

Otthoni fejlesztő feladatainkhoz mindig ott van a téma az orrunk előtt, csak észre kell venni. Kisfiamnak nagyon tetszett, hogy az e betű gyakorlásához a vázoló füzetbe a pedagógusa rajzolt a margóra egy kisegeret. Otthon, amikor az egér szót írtuk, firkantottam az egérnek sajtot, egérlyukat, és közösen elmondtuk a Kisegér, kisegér, minden lyukba belefér mondókát. Az asztalára odaültettem egy plüss egeret, aki figyelte, hogy szépen írjon. Másnap ugyanott várta a kisegér, és sok-sok egérkés feladat is.


Egérkés feladatok az otthoni fejlesztéshez:

•    Arany László: A macska és az egér című mese megtekintése közösen. (Nagyon kedves mese, jól követhető az animáció is, tetszett kisfiamnak.)

•    Képes szótárban megnéztük a mezei és a házi egeret. Megfigyeltük, hogy lehet fehér, szürke és fehér színű is.

•    Képen elbújt egereket kerestünk, és számláltunk.

•    Összekötős feladat: egeret a megfelelő színnévhez.

•    Gyurmából egér készítése közösen. (Készítettem egy mintadarabot, és két pohárkába mindkettőnknek a „hozzávalókat”. A testhez, a fülekhez, farkincához, szemekhez és orrhoz a megfelelő méretű gyurmát, amit már csak formázni kellett, és összetapasztani, illetve egy filctollat a bajusz rajzolásához. Velem együtt készítette kisfiam: figyelte, leutánozta a mozdulatot.)

•    Többször elmondtuk a Kisegér, kisegér, minden lukba belefér mondókát.

•    Betűkből kirakta az egér, sajt, lyuk szavakat önállóan.

•    Sajtokra kellett a megfelelő számú lyukat (kört) rajzolni.

•    Egereket vezetett be a megfelelő egérlyukba (nyomtatott kis- és nagybetűket az írott párjukhoz).

•    Megtanultunk egeret rajzolni. Én mindig mondókával tanítom a rajzot, ehhez saját magunknak találok ki olyan versikét, aminek segítségével vonalról vonalra haladunk, míg el nem készül a figura. Ezek nagyon egyszerű kis versikék, de kapaszkodók is: ha mondja, tudja is rajzolni! Az egérhez kitalált versike: Egérke, egérke, pont az orra és a szeme. Két karika a füle, farkincája vékony, görbe.

•    A kész rajzokkal cincogtunk, mi voltunk az egerek.

•    Feladatlapon meg kellett keresnie (először el kellett olvasnia!), hogy melyik állat „hogyan beszél”, ezt kellett összekötni.

•    Kerestünk e betűs szavakat – melyikben hallod? (Tankönyv szavai)

•    Pótlás: az egérkének hiányoztak a bajuszkái, nekünk kellett kiegészíteni 8-ra. Berajzolta, és kiegészítette a műveleteket a megfelelő számmal.

•    Még egyszer meghallgattuk Arany László meséjét, majd keresgéltünk még olyan dalokat, mondókákat, amiben szerepel a kisegér.

Az autista gyermeknél vannak olyan motiváló témák, eszközök, jutalmak, melyek mindig működnek, és vannak olyanok, melyeket nekünk kell „levadászni”. Érdemes figyelni, teljes figyelemmel, hogy az együttléteink alkalmával sikerüljön elkapni azokat a lehetőségeket, melyekből építkezhetünk. Írjuk fel, jegyezzük meg, ha látjuk, hogy egy dal, vers, figura, eszköz, játék tetszik nekik, mert ez lehet a mai, holnapi vagy holnaputáni témánk alapja.

Vidám és hatékony fejlesztést kívánunk!

Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!

Laky J. Eszter