Strukturált tematikus gyakorlatok – Egér
- Részletek
- Kategória: Kezdjük el
- Megjelent: 2017. november 17. péntek, 16:32
Otthoni fejlesztő feladatainkhoz mindig ott van a téma az orrunk előtt, csak észre kell venni. Kisfiamnak nagyon tetszett, hogy az e betű gyakorlásához a vázoló füzetbe a pedagógusa rajzolt a margóra egy kisegeret. Otthon, amikor az egér szót írtuk, firkantottam az egérnek sajtot, egérlyukat, és közösen elmondtuk a Kisegér, kisegér, minden lyukba belefér mondókát. Az asztalára odaültettem egy plüss egeret, aki figyelte, hogy szépen írjon. Másnap ugyanott várta a kisegér, és sok-sok egérkés feladat is.
Egérkés feladatok az otthoni fejlesztéshez:
• Arany László: A macska és az egér című mese megtekintése közösen. (Nagyon kedves mese, jól követhető az animáció is, tetszett kisfiamnak.)
• Képes szótárban megnéztük a mezei és a házi egeret. Megfigyeltük, hogy lehet fehér, szürke és fehér színű is.
• Képen elbújt egereket kerestünk, és számláltunk.
• Összekötős feladat: egeret a megfelelő színnévhez.
• Gyurmából egér készítése közösen. (Készítettem egy mintadarabot, és két pohárkába mindkettőnknek a „hozzávalókat”. A testhez, a fülekhez, farkincához, szemekhez és orrhoz a megfelelő méretű gyurmát, amit már csak formázni kellett, és összetapasztani, illetve egy filctollat a bajusz rajzolásához. Velem együtt készítette kisfiam: figyelte, leutánozta a mozdulatot.)
• Többször elmondtuk a Kisegér, kisegér, minden lukba belefér mondókát.
• Betűkből kirakta az egér, sajt, lyuk szavakat önállóan.
• Sajtokra kellett a megfelelő számú lyukat (kört) rajzolni.
• Egereket vezetett be a megfelelő egérlyukba (nyomtatott kis- és nagybetűket az írott párjukhoz).
• Megtanultunk egeret rajzolni. Én mindig mondókával tanítom a rajzot, ehhez saját magunknak találok ki olyan versikét, aminek segítségével vonalról vonalra haladunk, míg el nem készül a figura. Ezek nagyon egyszerű kis versikék, de kapaszkodók is: ha mondja, tudja is rajzolni! Az egérhez kitalált versike: Egérke, egérke, pont az orra és a szeme. Két karika a füle, farkincája vékony, görbe.
• A kész rajzokkal cincogtunk, mi voltunk az egerek.
• Feladatlapon meg kellett keresnie (először el kellett olvasnia!), hogy melyik állat „hogyan beszél”, ezt kellett összekötni.
• Kerestünk e betűs szavakat – melyikben hallod? (Tankönyv szavai)
• Pótlás: az egérkének hiányoztak a bajuszkái, nekünk kellett kiegészíteni 8-ra. Berajzolta, és kiegészítette a műveleteket a megfelelő számmal.
• Még egyszer meghallgattuk Arany László meséjét, majd keresgéltünk még olyan dalokat, mondókákat, amiben szerepel a kisegér.
Az autista gyermeknél vannak olyan motiváló témák, eszközök, jutalmak, melyek mindig működnek, és vannak olyanok, melyeket nekünk kell „levadászni”. Érdemes figyelni, teljes figyelemmel, hogy az együttléteink alkalmával sikerüljön elkapni azokat a lehetőségeket, melyekből építkezhetünk. Írjuk fel, jegyezzük meg, ha látjuk, hogy egy dal, vers, figura, eszköz, játék tetszik nekik, mert ez lehet a mai, holnapi vagy holnaputáni témánk alapja.
Vidám és hatékony fejlesztést kívánunk!
Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!
Laky J. Eszter
http://www.tovabbisvan.hu/kezdjuk-el/66-strukturalt-tematikus-gyakorlatok-eger?tmpl=component&print=1&layout=default#sigProGalleriada8a67ac42