Matematika: pótlás, nyitott mondat – lépésről lépésre

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2017. október 28. szombat, 10:10

PótlásA matematikában, ha sikerül egy gyermeknek megértenie az alapokat, akkor jó eséllyel csak egy-egy új tananyagrésznél kell neki segítséget nyújtani, egyébként megy minden szépen a maga útján. Az autista gyermekeknél nem működik ilyen simán, az is lehet, hogy minden lépcsőfoknál meg kell állni, újabb és újabb módszereket kitalálni, amivel segíthetjük őket. Két mumussal birkóztunk most kisfiammal, az egyik a pótlás, a másik a nyitott mondat. Haladjatok velünk lépésről lépésre!


Ha megy az összeadás, miért nem megy a pótlás? Ha tudja, melyik több vagy kevesebb, miért nehéz a nyitott mondatnak megfelelő számokat felsorolni? Mert ezekhez rugalmasság, absztrakt gondolkodás, önállóság kell, ami egy auti gyermekeknek nem éppen az erőssége! A Tankönyvi feladatok „akadálymentesítése” 4. című bejegyzésben felsoroltam segítőinket (eljátszani, tárgyakkal szemléltetni, lerajzolni), most is ezek alkalmazásával sikerült kisfiammal megértetni ezeket a feladatokat.

1.    Lépésről lépésre a pótlás:

•    Színes cukorkák egy keretben, alatta a művelet, második tag hiányzik az összeadásból. Az első tagot olyan színnel írtam, amilyen színű a cukorka. A rózsaszín, kék és sárga cukrokhoz ő számolta hozzá a fehér cukrokat, hogy 5 legyen. A hiányzó számokat is pótoltuk – számkártyákkal. (Az írás fárasztja, ezért használtam – ahol lehet – számkártyákat.)

•    Kék pálcikákat helyeztem pohárba, neki pirossal kellett 7-re pótolni. Itt már külön papíron volt a művelet, ahol még mindig a pálcikákhoz illő színnel jelöltem a számokat.

•    LEGO-kat pótoltunk 7-re, de itt már a 7 összes bontása szerepelt, egymás után a párok: 6+1, 1+6 stb. A kész LEGO-kat és a számfeladatot egymás alatt gyűjtöttük. Itt már nem jelöltem a műveletben a színeket, de a LEGO mutatta (szürke és fehér kockák).

•    „Szöveges feladat”: minden gyermek 3 gombóc fagyit kaphat. A fagyis néni nem figyelt, nem kapta meg mindenki a neki járó 3 gombócot. Segíts, és pótoljuk 3-ra a gombócokat! Önállóan kiosztotta a gombócokat, és helyére rakta a műveletben a számokat.

•    A fagyis feladatot tovább játszottuk (egy kis kombinatorika):
- 2 gombóc fagyit hányféleképpen kaphattak a 3-féle ízből?
- 3 gombóc fagyit kért mindenki, és mindhárom ízből: hányféle sorrendben lehet kérni a gombócokat?

•    Vissza a pótláshoz: 8-ra egészítettük ki a műveletet, csak korongokat kapott segítségül. Árszalagon voltak a számok, ezeket kellett a megfelelő helyre tenni.

•    A következő napokban olyan összeadásokat kell majd kiegészítenie, ahol nem mindig ugyanarra a számra kell pótolni – ez már egy újabb nehézségi szint.

•    Az összeadások után jöhetnek a kivonások, szintén érdekes, látványos feladatokkal.

•    Használtam közben váltó-feladatokat (közbeiktatott, másfajta gondolkodást megkívánó feladatokat) is: LEGO-kból kirakta a hónapokat és a hét napjait, gyakoroltuk a „m” hangot és betűt, mondókát hallgattunk, színes formákból alakzatokat tettünk ki.


2.    Lépésről lépésre a nyitott mondat bevezetése:

•    Kisautók képét kellett a legkisebbtől a legnagyobbig sorba rendezni.

•    Ábrákat kellett kiegészíteni a relációs jelnek megfelelően.

•    Keressük meg a 3-nál nagyobb számokat! Számkártyák segítenek, ezeket tudja rakosgatni. (Itt még nem kellett sorrendben.)

•    Megkerestük a többi (maradék számkártyák) helyét (ugyanannyi, kevesebb).

•    7-nél nagyobb számok – ugyanígy.

•    Számegyenesen egy szívvel jelöltük a számot, és a számegyenes segítségével felsoroltuk (sorban, és az összeset) a számnál kisebbet, nagyobbat.

•    Több számmal is megoldottuk a feladatot.

•    Következő lépés, hogy összetett nyitott mondatokat is megpróbálunk megoldani – számegyenessel. Pl.: 3-nál nagyobb, 6-nál kisebb számok.

Jó munkát! Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!

Laky J. Eszter