Tankönyvi feladatok „akadálymentesítése” 4.

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2017. október 11. szerda, 17:01

Amikor évekkel ezelőtt elkezdtem fejleszteni autista kisfiamat, az első tapasztalataim a következők voltak:


1.    Mennyi mindent tud, amiről nem gondoltam (nem derült ki), hogy tudja,

2.    és mennyi minden van, ami nekünk, és más gyermekeknek evidensnek tűnik, de ő mégsem tudja (mert a tevékenységben, a megértésben akadályozott).

Ez a két megállapítás azóta is fennáll; az iskoláskor, és a vele járó feladatok és kötelességek szinte napi szinten hozzák fentiekre a példákat.


Kisfiam, aki óvodás korában is már imádta a számokat, és mindent megszámolt, méghozzá pontosan (felsorolta a számokat csökkenő sorban is, és pillanatok alatt megtanulta a páros-páratlan számokat, sőt, kettesével és ötösével is simán elszámolt), egy egyszerű szöveges feladatnál megakad. Megakad, mert a szövegben leírtakat el kell képzelni, fejben „lejátszani”, és azt műveletben elképzelni. Otthoni fejlesztéseink alkalmával szinte minden munkafüzeti feladatot „megelevenítek”, így tanulunk matematikát – és persze rugalmasságot, kreativitást is.

Néhány ötlet, amivel elképzelhetővé, érthetővé tehetjük az elvont feladatokat:

Jó munkát! Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!

Laky J. Eszter