Strukturált tematikus gyakorlatok - Iskolába készülünk II.

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2017. július 18. kedd, 16:12

Iskolába készülünk 2Attól a pillanattól kezdve, amikor megtudtuk, hogy kisfiunk iskolába mehet, megragadunk minden lehetőséget, hogy segítsük őt a ráhangolódásban. Képeket nézegettünk az új iskoláról és a tanító néniről, ellátogattunk és körülnéztünk, és az itthoni foglalkozásaink témája is az iskola lett.

A strukturált tematikus gyakorlatok mindig tartalmaznak matematikai-logikai, beszédfejlesztéshez és szókincsbővítéshez kapcsolódó, ritmus-és zenei ismereteket tartalmazó, általános ismereteket bemutató, nagy- és finommozgást fejlesztő, társas viselkedési szabályokat megismertető és még sokféle feladatot, és ezek mindig egy adott témához kapcsolódóan kerülnek sorra.

Mivel az iskolában tantárgyak szerint fogják tanulni a különböző ismereteket, elkezdtünk megismerkedni az iskolai tantárgyakkal.


1. Első lépésként egy délután elővettem lányom elsős könyveit, és kisfiammal átlapozgattuk. Megmutattam, hogy az egyikben számtani feladatok vannak, a másikban betűket láthat, a harmadikba írni lehet. Elolvastuk az elején, hogy matematika, olvasás, írás. Hagytam, hogy nézegesse őket, ahol elidőzött, ott beszéltünk picit az adott oldalon látott képről, és ennyi.

2. Következő lépésként az otthoni foglalkozásainkon – amelyek továbbra is komplexek voltak, tehát „vegyesen” tartalmazták a fejlesztendő területeket-, a főbb tantárgyak neveit felragasztottam a táblánkra, és megneveztem, ha olyan feladat volt soron, amely ahhoz a tantárgyhoz tartozott. Például ha számláltunk, mondtam, és felragasztottam, hogy : matematika. Ha betű- és szókártyás feladatokat végeztünk, akkor felkerült az olvasás.

3. A matematika, olvasás és írás tantárgyak után megismerkedtünk a természetismeret, ének-zene, testnevelés, rajz és technika tantárgyakkal is. Olyan képeket kerestem, ami jellemzi az adott tantárgyat, és együtt párosítottuk a tantárgy nevét a rá utaló képpel. Elmondtam, és közösen is elismételtük a tantárgyak főbb jellemzőit. Nagyon egyszerű meghatározásokat mondjunk, ami a lényeget fedi le. Pl.: matematika tantárgy: számolunk. Van olyan tárgy, aminek meghatározása nehezebb, pl. a természetismeret, de próbáljunk minél egyszerűbben magyarázni. Nem baj, ha nem fedi le a teljes anyagot, úgyis a további foglalkozások majd szépen kiépítik a fogalmat.

4. A képek megfigyelése, a tantárgy neveinek megismerése után a következő foglalkozások elején még adtam olyan feladatot, ahol képeket kellett a megfelelő tantárggyal párosítani (Vajon melyik tantárgyhoz kapcsolódik a betű, íráselem, kotta, labda, ragasztó, számtanpélda stb. képe?) Egy ilyen gyakorlattal visszajelzést kaphatunk arról, hogy gyermekünk mennyire helyezi el jól az adott szimbólumot/fogalmat a tantárgyak között.

5.  A foglalkozásokat egy asztalnál ülve végezzük kisfiammal, itt egy tábla is segítségemre van, ha valamit szeretnék szemléltetni. Itt helyeztem el egy dobozban a tantárgyak kartonra írt neveit, amit már minden foglalkozáson használunk. Ha számolunk, felragasztom a matematika szókártyát, ha írunk, az írást, és így tovább. Nagyon ügyesen megtanulta már, hogy melyik ismeretanyag melyik tantárgyhoz kapcsolódik (van, hogy ő mondja előre: ez természetismeret), és az sem zavarja, ha ezeket a játékos foglalkozások közben csereberélem. A komplex foglalkozásainkat nem bontja meg, de fogja tudni az iskolában, ha azt hallja, hogy olvasás, hogy hangok, betűk, szavak, mondatok tanulása következik.

Az alábbi játékos gyakorlatoknál és a fotókon láthatjátok, hogy az iskola és tantárgyak témájához hogyan kapcsoltam a madár témájának ismétlését (ez még A kiskakas gyémánt félkrajcárja – itt olvashatod el -  utáni gyakorlásunk).

Jó munkát! Ha kérdésed van, vagy megosztanád véleményedet, tapasztalataidat, várjuk leveledet!

Laky J. Eszter