Ismétlés

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2017. június 23. péntek, 08:13

ismétlésA világból az a tudás marad meg legmélyebben bennünk, ami ismétlődik körülöttünk, amivel gyakrabban találkozunk, ami ismerőssé válik. Az ismerősség biztonságot és magabiztosságot ad mindenkinek, autista gyermekeinknek is. Minden tanulás első alkalommal, első próbálkozással kezdődik, az újabb és újabb ismétlések - pozitív megerősítéssel - pedig megjegyzéshez vezetnek. Nincsen olyan, hogy valamit feleslegesen, haszontalanul gyakorolunk. Mindig, minden nyomot hagy, amit ismétlünk. Segítsük, irányítsuk autista gyermekeinket, hiszen ismétléssel készségeket fejleszthetünk, elvárt viselkedési formákat taníthatunk, új szokásokat alakíthatunk ki, melyek további lehetőségeket nyitnak meg számukra.


Az ismétlés tulajdonképpen nyomatékosítás, erősítés, segíti a tudás megtartását. Autista gyermekeinknél minden ismételt tevékenységnek jelentősége van, hiszen így tanulnak meg öltözködni, kanalat vagy ceruzát fogni, köszönni, játékaikat a helyére pakolni, vagy egy kirakót megfelelően összeilleszteni.

Az otthoni strukturált tematikus gyakorlatokat is úgy állítom össze, hogy mindig tartalmazzon ismétlő elemeket:

•    ismétlünk fogalmakat (pl.: játék, család, barát, gyerek-felnőtt, szomszéd), hiszen náluk segítséggel tanulható az a világ, amit a normál fejlődésű gyermekek gond nélkül magukba szívnak;

•    ismétlünk szabályokat (szabad - nem szabad táblázat/kártya segítségével, amikor csak lehet a pozitív, tehát az elvárt viselkedést megerősítve);

•    ismétlünk szokásokat (ajándékozás, köszönések), ezek is, a szabályokhoz hasonlóan segítik a beilleszkedést, alkalmazkodást;

•    ismétlünk témákat (a témákat mindig bővítjük és a hozzá kapcsolódó többi témával össze is kötjük, pl.: évszakok - tavasz - kert, kerti munkák - virág részei)

•    a meséket is többször dolgozzuk fel, más és más játékokkal;

•    még a játékot is ismételni, gyakorolni kell: egy-egy játékkal hogyan szoktak (más gyerekek) játszani - ezzel segítjük, hogy kompetensnek érezzék magukat, sikeresek lehessenek társas tevékenységekben;

•    ismételjük a tanult szavakat (más szövegkörnyezetben, szókapcsolatban is);

•    ismételjük a hangok, szavak helyes kiejtését;

•    ismétlünk feladattípusokat (válogatás, párosítás, összekötős, kiegészítős, kakukktojás stb.), hiszen az autista gyermeknek sokszor az is akadályt jelent, hogy amit tud, azt megmutassa, kifejezze - feladatokon keresztül;

Az ismétlést érdemes többféle módon alkalmazni. Vannak helyzetek, amikor azonnali, közvetlen ismétlésre van szükség, mert úgy hatékony, de fontos az időszakos, szakaszos ismétlés is, ezeknek tudás-megtartó, ellenőrző funkciójuk van.  

Gyermekeink az ismétléseket talán kezdetben még külső nyomásra, utasításra végzik, de egyre több tevékenységgel el fognak jutni oda, hogy saját örömükért ismételnek majd cselekvéseket (leveszik, és többször elolvassák kedvenc meséjüket; elpakolnak maguk után; bátrabban színeznek, mozognak stb.). Ismétlésről (gyakorlásról) addig beszélünk,  amíg az adott tudás belsővé nem válik.

Laky J. Eszter