Strukturált tematikus gyakorlatok – költözés

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2017. február 03. péntek, 14:42

KöltözésA költözködés még egy felnőtt ember számára is hordozhat kellemetlenségeket és kényelmetlenségeket, egy autista kisgyermeknek azonban káoszt is jelenthet, ha nem készítjük fel alaposan erre a helyzetre. Nálunk most aktuális a dolog, megosztok veletek néhány ötletet, amivel könnyebbé és érthetőbbé tehetjük autista gyermekünknek ezt az átmeneti állapotot.

Kisfiunkra nem különösebben jellemző, hogy túlságosan ragaszkodna helyekhez, napirendhez, elég szokott lenni, ha előzőleg mondjuk neki, hogy mi fog történni, hova fogunk menni stb. Egy új otthon elfogadtatása azért nagyobb falat, így fokozatosan, felkészülve, az ő részvételével történik. Először csak elsétáltunk az új házhoz, ott töltöttünk fél órát, majd egyre hosszabban maradtunk, együtt összesöpörtünk, vittünk egy-egy bútort, rendeltünk oda pizzát (azt nagyon szereti). Nem rohantuk le azonnal azzal, hogy ott fogunk ezentúl lakni, vártuk, hogy feltalálja magát, nekibátorodjon, és felfedezze a házat és az udvart. Fontosnak tartottuk, hogy pozitív élményeket szerezzen ott, és utána mondtuk meg neki, hogy ott lesz majd az otthonunk, ott fog aludni, enni, játszani.


A jelenlegi otthonunk szétbontását, a bútorok és játékok elcsomagolását komplex, felépített feladatokkal magyaráztam neki. Néhány gyakorlat:

1.    Kijelöltem egy rajzon két házat, az egyiket „most”, a másikat „új” felirattal jelöltem meg, így érzékelhetővé válik, hogy a költözés tulajdonképpen két stabil helyszín között történik.

2.    Mivel legtöbbször autóval tesszük meg az utat a két ház között, kisautóval végiggurulva többször bejártuk (virtuálisan, a rajzon) az utat.

3.    Szerettük volna, ha azt is megérti, miért kerül sor a költözésre, ezért leraktam elé két színes házikót (szintén „most” és „új” jelöléssel), és párban elhelyeztük a két ház közötti különbségeket szókártyákon. A mostani alá kerültek az emeletes, 2 szobás, erkélye van kifejezések, míg az új alá a családi ház, 4 szobás, kertje van szókártyák. Ezeket a valóságban is többször végigjártuk, elismételtük. (Szerencsére érzi az előnyeit az új helynek, hiszen ott végre lehet ugrálni, futkosni, szöszölgetni az udvaron.)

4.    Azt, hogy a költözés tulajdonképpen az összes tárgyunk, bútorunk költözését jelenti, úgy szemléltettem, hogy a „most” házikótól egyesével átköltöztettünk képeket: szekrényt, mosógépet, serpenyőt, mesekönyvet. Közben együtt mondtuk: Költözik a szekrény. Költözik a mesekönyv, és így tovább.

5.    Játékbútorokat is költöztettünk, ezeket már ő pakolta át egyesével, majd végül az anya-, apa-, testvér- bábut és saját magát is átrakta az „új” házba.

6.    Az új ház felújításának is részesei lettek a gyermekeink, így ezt is hozzávettem a témánkhoz. Láthatja, hogyan lesz a piszkos falból szép fehér, a gondozatlan udvarból szép kert. Ezeket is bevettem a strukturált tematikus gyakorlatsorba, képek alapján átvettük a cselekvéseket, majd szerelhetett ő is: játék barkácskészlettel csavarozott, fogóval szöget húzott, fúrt, mért, vízfestékkel házat festettünk.

7.    A valóságban az átpakolásnak az oroszlánrésze hátravan, de játékosan már megkerestük a helyét a tárgyaknak. Melyik helyiségbe valók a különböző dolgok? Képekkel dolgoztunk.


A strukturális, tematikus gyakorlatokat igyekszem mindig változatos feladatokkal, mókázással, új ismeretek beépítésével élvezetessé tenni. Sokat dicsérek, próbálom gyermekemet minél több sikerélményhez juttatni, hogy motivált maradjon. Egy-egy összetettebb témát többször is előveszünk, újabb és újabb játékos feladattal teszem érthetővé. Az asztali foglalkozások minden esetben kiegészülnek konkrét tapasztalásokkal, élményekkel.

Laky J. Eszter

Ha szeretnél kérdezni, vagy véleményedet, tapasztalatodat megosztani, itt tudsz nekem írni: