Strukturált tematikus gyakorlatok – Répamese

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2016. október 19. szerda, 12:30

Strukturált tematikus gyakorlatok

 Egyszerű, mégis kiválóan használható mese autista gyermekeknél a Répamese. Minden mesefeldolgozásnál a saját gyermekünk előzetes tudásához, ismereteihez válogassunk játékokat, feladatokat, és határozzunk meg kis célokat! Milyen készségeket szeretnénk/tudunk a választott mesével fejleszteni? Hogyan tudjuk gyermekünk számára érdekessé tenni?


Én igyekezni szoktam minden szövegfeldolgozást (és minden foglalkozásunkat) úgy felépíteni, hogy legyen benne ismétlés is (sikerélményt jelent), de mindig tartalmazzon új ismeretet is (a cél a fejlődés, minden új dolog gyakorlással ismerőssé válik, és előbb-utóbb újabb sikerélményekhez juttatja gyermekünket). A sikerélmény, a megértés és hozzáértés öröme a tanulás alapja. Az újdonságokkal való boldogulás felkelti az érdeklődést, és segít megnyitni a világot. Egyre nő a kíváncsiságuk, egyre fogékonyabbak lesznek az új ismeretekre (később az új élményekre, ízekre, társaságra stb. is). A foglalkozásoknak sokkal több a célja és a hatása is, mint az éppen aktuális eredmények. Sok-sok pozitív változást indítanak el minden területen.

Mit tanultunk meg mi a Répamesével?

•    Egy új történetet. A mese élmény, ha gyermekünk érti. Ha érti, figyel rá, követi, képi világa gazdagodik. Nekünk kell a megértéshez megteremteni a feltételeket: érthetően elmesélni, szemléltetni, kiegészíteni, lépésről lépésre végighaladni a történeten.

•    Új szavakat tanultunk meg, méghozzá rokon értelmű szavakat: tépte, cibálta, húzta, vonta, rángatta. Ezeket hangunkkal, testünkkel is utánozzuk, megmutatjuk, eljátsszuk, hogy minél jobban rögzüljön a jelentés.

•    Tanultunk a répa növényről: zöldség, narancssárga színű, magból lesz, föld alatt nő, gyökerét fogyasztjuk el, levelét látjuk a föld fölött, ezt húzzuk, ha ki akarjuk venni a földből.

•    Kézbe vettük, megkóstoltuk a répát.

•    Átismételtük a zöldségféléket.

•    Beszéltünk a szereplőkről, nagyapó, nagyanyó, unoka – rokonságra rávilágítani (nagyanyó=mama, nagyapó=papa, mi így hívjuk).

•    Tanultunk ok-okozati viszonyról. Megnőtt a répa, egyedül nem lehetett kihúzni. Megpróbálták ketten, még mindig nem sikerült… Végül, együtt, közösen megoldották, elég erősek voltak, hogy kijöjjön a földből.

•    Nagyságsorba rendeztük a répákat (kártyákkal).

•    Tanultunk segítségkérésről. Együtt szóltunk először nagyanyónak (Gyere, nagyanyó, segíts kihúzni a répát!), majd nagyanyó szólt az unokának (Gyere, kisunokám, segíts kihúzni a répát!) és így tovább. Ha egyedül nem boldogulunk, segítséget kell kérni.

•    A mese illusztrációi alapján elmeséltük a történetet.

•    Sorba raktuk a szereplőket, mikor ki következett.

•    Animációt is néztünk a meséről. (Ha használunk videókat, animációkat mindig a végére hagyjuk, mert ha videókat néz, ami vibrál, mozog, és egy csomó egyéb ingert zúdít egyszerre, akkor nehézkes lesz majd a figyelmét irányítani, a részleteket érthetővé tenni. Egy előkészített mesefeldolgozás után a videók is hasznosabbá válnak. Plusz élményt adnak, nem zavart okoznak.)


Ha kérdésed van, vagy szeretnél személyesen segítséget kérni, itt megteheted: