Strukturált tematikus gyakorlatok – témakeresés

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2016. szeptember 27. kedd, 17:39

Milyen témát válasszunk?Mi lehet téma a tervezett gyakorlatokhoz? Hogyan válasszuk ki a megfelelőt autista gyermekünk számára?
Téma bármi lehet, nincsen különösebb szabály, ami alapján haladnunk kellene, de azért úgy hatékonyabb a közös játék, ha van benne rendszer. Akkor lesz követhető (gyermekünk számára is), ha nem hasra ütés szerint jönnek egymás után a témák, hanem valamihez kapcsolódnak. Támogassuk a választott témákkal a környezet megismerését, és a tanulási, fejlődési folyamatokat!

Néhány segítő tipp a témaválasztáshoz:


1.    Választhatunk egy témát azért, mert van aktualitása. Beköszönt egy új évszak, kezdődik az úszás az óvodában, megyünk kirándulni, fogorvoshoz, piacra stb. Egy eseményre, történésre, változásra nagyon jól fel lehet készülni tematikus játékokkal. Ha az autista gyermek nem csak ikonokon, napirenden találkozik az eseményekkel, hanem játékos feladatokon keresztül is készülhet, sokkal nyíltabbá, érdeklődőbbé, kompetensebbé válik.

2.    Fontos és folyamatosan bővíthető minden olyan téma, ami a gyermekhez kötődik. Az óvodai/iskolai élet (szabályok, óvodai élet, csoport, óvó néni, terem-udvar játékai), a család (családtagok, rokonok), az étkezés (étkezések, ételek, eszközök, szabályok), az otthon (szoba, rendrakás, takarítás, szokások, bútorok) stb. Ezeket a témákat elegyíthetjük, nem muszáj mindig külön szerepelniük.

3.    A gyermeket érdeklő témákat érdemes visszatérően, újra és újra elővennünk, mert ezek hosszútávon fenntartják az érdeklődésüket, és általuk olyan ismereteket is meg tudunk tanítani, amelyek esetleg kevésbé voltak sikeresek, és több gyakorlást igényelnek. Ha a térképekért rajong, rejtsünk el jeleket, amit meg kell találni, majd utána számolják őket össze. Építsünk kincses szigetet egy megadott térkép alaprajzáról! Keressünk bizonyos betűvel földrajzi neveket! Mérjünk léptékkel! Készítsünk terepasztalt! Minden témához lehet érdekes feladatokat kitalálni!

4.    Visszafelé (egy esemény magyarázataként) is használhatjuk a strukturált, tematikus gyakorlatokat. Előfordulhat, hogy gyermekünkkel történik valami, amit nem ért, vagy nehezebben fogad el, de megkönnyíthetjük a helyzetét azzal, ha utólag játékosan találkozik a témával. Mondjuk bárányhimlős lesz. Rajzolhatunk megadott számú pöttyöket kedvenc figuráinak a rajzára; elgyakorolhatjuk a testrészeket, ahol látunk himlőt; főzhetünk játékosan ellenszérumot, ami csak akkor hat, ha nem vakarjuk magunkat.

5.    Előhívhat témát egy adott mese, tananyag, film- vagy színházélmény is. Állatmesék kapcsán találhatunk ki olyan feladatokat, amelyek állattani ismeretekre épülnek. Tulajdonságokról is tanulhatunk (pl.: Holle anyóban a lusta és a dolgos; vagy a népmesékből szegény és gazdag), vagy foglalkozásokról, tárgyakról stb. A tematikus feldolgozás segíti a mese megértését, a gyermeknek egyszerre több ismerete lesz a környező világról, és könnyebben összekapcsolja a tanult elemeket.

6.    Nagyon jók a láncként összekapcsolódó témák, melyeket egymásra építve használhatunk. Ilyenkor ismétlünk, bővítünk, rendszerezünk, összefoglalunk, és közben rengeteget tanulunk. Pl.: Új évszakot várunk, a tavaszt. Lehet foglalkozást tervezni az évszakok megkülönböztetésére (jellemző időjárás, foglalatosságok, öltözet); a tavaszi hónapok, az időjárás szintén lehet egy vagy több játékos gyakorlatsor témája; külön foglalkozásokat tervezhetünk a tavaszi természet jellemzéséhez, megfigyeléséhez; elkanyarodhatunk a kert és kerti munkák, növények gondozása felé; jöhet a virág a virág részeivel, fajtáival, a virágmotívummal stb. Egy-egy téma akár több foglalkozáson keresztül is körbejárható, bővíthető. A fenti példánál maradva elkanyarodhatunk a kerttől az udvari játékokig, a háziállatokig, vagy külön foglalkozhatunk a fákkal és külön a virágokkal stb.

7.    Témát leshetünk az óvodából, iskolából is. Ha épp papírgyűjtés van, játszhatunk a szelektív hulladékgyűjtéshez kapcsolódó játékokkal. Válogathatunk szemetet, megtanulhatjuk a gyűjtők színét, a hulladék útját, feldolgozását, közben mi is újrahasznosíthatunk: WC papír gurigából, újságból, PET palackból készíthetünk tárgyakat.


A tematikus strukturált gyakorlatok nem tanórák, hanem játékos foglalkozások, tehát valóban játékosak legyenek! Keressünk élvezhető feladatokat, amelyek benntartják a gyermekünket a foglalkozásokban. Mindig örömmel készüljünk, legyünk lelkesek, akkor gyermekeink az általunk előkészített foglalkozásokra közös mókázásként tekintenek majd.