Strukturált, tematikus gyakorlatok – ház, helyiségek

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2016. augusztus 31. szerda, 10:56

Ház és helyiségei

 Nagyon jól megtervezhető, bővíthető, és az autista gyermekek számára hasznosan alkalmazható a „ház, helyiség” témaköre. Az otthoni környezet, és a napi tevékenységek megismerését segítheti, ha újra és újra előkerül ez a téma, és mindig picit bővítjük, gazdagítjuk.

Ahogyan gyermekünk fejlődik, és egyre befogadóbbá, nyíltabbá válik, úgy tudjuk komplexebbé tenni a ház fogalmát. Ház, mint a saját lakhelyünk, ház, mint az állatok búvóhelye, ház részei, építése, épülettípusok, helyiségek és funkciójuk, otthoni tevékenységek, bútorok, tárgyak, utca, falu-város stb. A strukturált, tematikus gyakorlatok egyik célja a fogalmak, az összefüggések, ok-okozati viszonyok megismertetése a gyermekkel, de a másik, hogy minél élvezetesebben, változatosabban fejlesszük az egyéb készségeit is.


Már többször említettem, hogy kisfiam esetében a kognitív (megismerő) képességek fejlődésében tapasztaltuk a legjelentősebb változást. Kezdetben percekre maradt csak el egy feladatnál, a napi tevékenységeinkbe is nehezen lehetett bevonni. Nem figyelt az utasításokra, nem figyelte a hallott beszédet (nem is értette, vagy nem érdekelte), és ritkán játszott olyan játékokkal, ahol a megfelelő észlelésre, a figyelmére, emlékező képességére, logikus gondolkodására lett volna szükség.

A megismerő funkciók fejlesztésével azonban más területeken is eredményeket értünk/érünk el. Bővült a passzív és aktív szókincse is, egyre hosszabban foglalkoztatható, motivált, lelkes, örömét leli a játékban, a tudásban. Figyel ránk, figyel a világra: mutat tárgyakra, megáll, és rácsodálkozik dolgokra. Igényli, hogy mi is bemutassuk, elmagyarázzuk, amit lát, amit tapasztal. Ügyesedik a kezecskéje, bár ez nálunk egy gyengébb láncszem, a beszéddel (beszélgetés, párbeszéd, élmények megosztása) együtt. A feladatoknál igyekszem minél többet beszéltetni, kérdés-felelet szituációba bevonni, de igyekszem nem erőltetve, nehogy kedvét szegjem.

Választott témáinknál érinthetünk más, előzőleg már tanult témakörből származó ismeretet is, ezek összekapcsolják a részleteket nemcsak a feladatban, hanem a környező világ észlelésében is. Ezt tovább segíti, ha a tanult ismereteket a valóságban is megtapasztaltatjuk. Ha a házról, helyiségekről tanulunk, akkor nézzük meg, járjuk körbe helyiségről helyiségre, számoljuk meg az emeleteket, menjünk el liftes házba, építkezésre! Tegyünk meg mindent annak érdekében, hogy az együtt töltött órák ne asztali foglalkozások maradjanak, hanem egy segítő lépcsőfok a körülöttünk lévő világ megismeréséhez.

Az alábbi galériában láthatsz ötleteket, hogy milyen feladatokkal lehet bővíteni a ház témáját.

Ha kérdésed van, vagy megosztanád tapasztalataidat, ide írhatsz nekem: