Pálcika

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2016. augusztus 26. péntek, 17:33

Alakzat kirakása pálcikákkal

 

A változatos feladatok összeállításához nem feltétlenül szükségesek drága játékok. A legegyszerűbb, legolcsóbban beszerezhető eszközök is tökéletesen megteszik, hiszen többféle módon használhatjuk őket. Olcsó, de szuper eszköz a pálcika. Én használom a műanyag, színes pálcikacsomagot is (papírboltban beszerezhető), és az összegyűjtött jégkrémes (fa) pálcikát is.

Minden pálcikás feladat fejleszti a finommotorikát, hiszen a kis ujjakkal meg kell őket csípni, és oda kell illeszteni a megfelelő helyre. A pálcikás feladatok a figyelem, koncentráció, konstrukciós képesség, kreativitás fejlesztésére is kitűnőek, lássuk, miként használhatók!



1. Válogatás színek szerint
•    Először két színnel, majd három, négy színnel is végeztethetjük.

2. Sorozatokat készíthetünk belőlük
•    Előrajzolt ábrára helyezni (papírlapon)
•    Két színből, egymás mellé függőlegesen – megkezdett sorozatot folytatni
•    Három, majd négy színből egyszerűbb, majd bonyolultabb szabállyal
•    A pálcika irányán is változtathatunk (vízszintesen, ferdén rakjuk le) a sorozat elemeit
•    Kezdetben csak annyi elemet helyezzünk el, amennyire szüksége van.
•    Nehezítés, ha neki kell a szükséges elemeket a csomagból kiválogatni.


3. Alakzatokat készíthetünk belőlük
•    Előrajzolt alakzatra kell ráhelyezni a pálcikákat.
•    Egyszerű alakzatokat építeni lépésről lépésre haladva, a mi bemutatásunkat követve.
•    Ahogy ügyesedik gyermekünk, bonyolultabb, több színből álló alakzatokat építtethetünk. Lehet bemutatást követve, majd rajzról elkészíttetni.
•    Legyenek nonfiguratív alakzatok, és felismerhető formák is.
•    Később lehet emlékezetből építtetni formákat: háztetőt, házikót, fenyőfát.

4. Az autista gyerekek kreativitását, rugalmas gondolkodását fejlesztheti minden olyan tevékenység, amiben megtapasztalják, hogy egy dolognak több funkciója, használhatósága, tulajdonsága, elrendezése is van. Erre mi tudjuk megtanítani őket, ha valóban minél többször, és minél többféleképpen tapasztaltatjuk meg velük.
•    A pálcikás gyakorlatokhoz készült kártyákat használhatjuk elforgatva is, így rögtön többféle alakzatunk lesz, amit használhatunk a fejlesztéshez.
•    Lehet aktív, átrendezős játékot játszani, ahol egy alap készlettel (mondjuk 5-5 pálcika nekünk is, és gyermekünknek is) folyamatosan újabb és újabb alakzatot rakunk ki, mindig picit változtatva, 1-1 pálcikát áthelyezve. Nagyon jó móka, a mi kreativitásunkat is fejleszti!
•    A pálcikákat variálhatjuk a logikai készlet elemeivel, vagy gyurmával kiegészítve is építhetünk belőlük.

 Észre fogjuk venni, hogy előbb-utóbb az eléjük kerülő tárgyakkal önállóan is el fognak kezdeni játszani, mielőtt még utasítást kapnának. Számomra már óriási öröm, ha kisfiam egyedül épít, variál; sokszor én csak a szobába kukucskálva, észrevétlenül lesem, ahogyan rakosgat az asztalon. Érdemes szépen, türelemmel végighaladni a feladatokon!