Folyamatábráktól a mesefeldolgozásig

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2016. augusztus 23. kedd, 09:35

Mesefeldolgozás

Környezetünk megismeréséhez elengedhetetlen, hogy értsük az ok-okozati összefüggéseket, a cselekvések, történések, események következményeit. Az autista gyermekek nem minden esetben vélekednek helyesen saját vagy mások viselkedéséről, és nem mindig érzékelik jól, hogy mi miért történt körülöttük. Ezeket azonban apránként meg lehet tanítani, és ezzel nemcsak nekik segítünk, hanem magunknak is, és mindenkinek, akivel kapcsolatba kerülnek óvodában, iskolában, játszótéren, vendégségben.

Néhány tanács, ötlet a folyamatok, történések megértéséhez:


•    Emlékszem, kisfiammal az első mesélések úgy zajlottak, hogy miközben mondtam a mesét, egy-egy számára ismerős szót megismételt, de valójában még az egyszerűbb történeteket sem igazán tudta követni, értelmezni. A bábozásokra sem sokáig figyelt, pedig a szemén láttam, hogy tetszene neki. Szerettem volna a mesékkel örömet okozni neki, így belevágtunk a legeslegelején.

•    A szövegértés a hétköznapi helyzetek, szituációk megértésével/megértetésével kezdődik.

•    Hozzuk őket helyzetbe (csinálják, tapasztalják a dolgokat), és mondjuk, majd később mondassuk is, hogy mi történt! (Pl.: Hadd kapcsolja fel gyermekünk a lámpát, közben mondjuk, hogy felkapcsoltad, világít./ Játsszunk kisautóval, ha pirosat mutatunk, megáll, ha zöldet, gurulhat tovább.)

•    Minden cselekvést kommentáljunk! A megértő és kifejező beszéd fejlődését, az ok-okozati összefüggések megértését is segítjük, ha mindent szavakkal, mondatokkal is kiegészítünk. (Elgurult, leesett, elfogyott, megittad, tiszta lett, összegyűrődött, elkészült, csöngettek, stb.)

•    Az egyszerűbb cselekvésektől haladjunk az összetettebbek felé, amelyek között már van logikai kapcsolat is. (Hideg van, felvesszük a pulóvert. A pulóver melegít bennünket./ Piszkos a kezed. Megmossuk. Most tiszta lett.)

•    Képkártyákkal mutassunk folyamatokat, összefüggéseket! Kezdetben csak két képpel, később már lehet 3 vagy több képből álló sorozatokat mutatni. A kártyákkal sok olyan kapcsolatot is be tudunk mutatni, amit gyermekünk közvetlenül nem tud megtapasztalni, de ismereteit, tudását bővíthetjük vele.

•    Készítsünk/keressünk olyan képsorokat, ahol érzelmekkel is találkozik! (Megsajnálta, ezért hazavitte (a cicát). /Szomorú volt, felvidította (megcsikizte, hogy nevessen).

•    Kezdetben olyan képekkel dolgozzunk, ahol mindig csak egy elem változik. Pl.: Egy hóember építésénél a hókupac nő, majd elkészül a hóember. Itt egy helyszín van, egy személy építi, és csak a „hóépítmény” alakulását kell figyelni.

•    Később jöhetnek a többváltozós képsorok. Egy vásárlás képsorainál már változik a helyszín, a cselekvés (elindul, vásárol, leveszi a polcról a terméket, fizet, bepakol az autóba, vagy hazasétál), a személyek, a tárgyak, a sorrendiségre jobban kell figyelni.

•    Amikor először találkozik a gyermek egy új képsorral, akkor rakjuk ki elé a helyes sorrendet, de úgy, hogy egyesével tesszük elé a képeket, és mondjuk, mi van rajta. (Itt ül egy kismadár az ágon. Szomorú, mert egyedül van. Mellérepül egy másik. Megörül neki. Jön egy harmadik madár is, már nagyon boldog, végre vannak társai/barátai.)

•    Egy-egy képsorozatot újra és újra elővehetünk. Igyekezzünk gyermekeinket arra motiválni, hogy el is meséljék, mi történik. Kérdéseket is feltehetünk.

•    Ahogyan ügyesednek, vehetjük elő az egyszerűbb meséket. Mi is kitalálhatunk történeteket, és rajzolhatunk hozzá, de ez elég időigényes. Nálunk nagyon beváltak a Szutyejev-mesék, Bogyó és Babóca történetei, a Kisvakond-mesék, Kippkopp mesék. Mindenképpen olyan meséket ajánlok, amiket képről képre fel lehet építeni.

•    A meséket egészítsük ki olyan feladatokkal, játékokkal, melyek témában hozzájuk illenek, és segítik a megértést.

•    A három kiscica meséjénél:

   - gyakorolhatjuk a színeket,
   - játékból lisztezhetünk, vizezhetünk,
   - el is bábozhatjuk,
   - gyakorolhatjuk az állathangokat (cica, egér, béka)
   - számolhatunk, amiből három van a mesében, körülöttünk, stb.

A szavak, kifejezések, mondatok megértésétől a mesék, történetek megértéséig sok-sok apró lépéssel lehet eljutni, de megéri, mert az egész világ megismeréséhez, és a boldogulásukhoz vezet.

Ha kérdésed van, vagy szeretnéd tapasztalataidat megosztani, itt elérsz: