Ember, test, testrészek

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2016. augusztus 15. hétfő, 17:27

Tematikus fejlesztés

 

A komplex, strukturált, tematikus feladatok azért jók, mert ha megvan egy alaptudás egy adott témával kapcsolatban, akkor az ismétlések, gyakorlások során – a gyermek fejlődését figyelemmel követve - nagyon jól tovább bővíthetők.

 


Amikor legelőször foglalkoztunk kisfiammal az emberi testtel, a testrészekkel, akkor még az ő kis kezét irányítva mutattunk rá a testrészekre. A „Hol az orrod? Hol a kezed?” kérdésnél megfogtam a csuklóját, és odavezettem a kezét az adott testrészhez. Sokat tornáztunk, ugráltunk, mozogtunk, és ilyenkor is mindig gyakoroltuk a testünk részeit. Egyre ügyesebb volt, fejlődött a testtudata, odafigyelt az utasításokra, egyre pontosabban másolt le mozdulatokat. (Nagyon jók a mozgásos szabályjátékok, a mozgásindításos, ritmusos gyakorlatok, a tükörjátékok, a különböző koordinációs képességek fejlődését segítő feladatok.)


A saját testén keresztül megtapasztalja, hogy általánosságban milyen részei vannak az emberi testnek, és miként működnek.


Fokozatosan tudjuk bekapcsolni az emberi testről, a testrészekről, és később az érzékszervekről, az arc részeiről, a tulajdonságokról, ruházatról is az újabb és újabb ismereteket.


Bármit használhatunk, ami otthon megtalálható, és az emberi testtel kapcsolatos feladatokhoz használható: kirakók, Barbie baba, öltöztetős baba, Milton-kapoccsal készített bábu, fényképek, stb.


Minél többféle módon találkozik a gyermek ugyanazzal a dologgal, annál könnyebben fog tudni tájékozódni, asszociálni, összefüggéseket észrevenni, a világban eligazodni.


A modern, gyerekközpontú oktatás a tantárgyak közötti átjárhatóságra épít, megtanítja a gyermeket rendszerben gondolkodni. Az autista gyermek tanulását is elősegíti ez a megközelítés, én mindenképpen ajánlom.


Az óvodákban, iskolákban nem biztos, hogy olyan program szerint haladnak, ami ezt a módszert veszi alapul, de mi, szülők otthonra tervezhetünk ilyen tematikus feladatsorokat, játékos gyakorlatokat.


Az alábbi képeken láthatsz ötleteket, hogyan lehet pl. a test témáját körüljárni. (Az, ahol most tartunk, egy másfél éves rendszeres otthoni foglalkozás eredménye!)

Ebben a gyakorlatsorban volt:


Ez egy minta-feladatsor, ami az én gyermekem aktuális fejlettségi szintjéhez igazodik. A lényeg, hogy egy téma köré építettem fel, de többféle készséget, képességet céloztam meg. Nagymozgásos, finommozgásos feladatok, beszédértést, szókincsfejlesztést segítő gyakorlatok, figyelem, koncentráció fejlesztését segítő feladatok szerepeltek, előkerültek a színek, tulajdonságok, és még sok egyéb terület.

Ha kérdésed van, személyes segítséget szeretnél gyermeked fejlesztéséhez, vagy szeretnéd megosztani tapasztalataidat, itt tudsz írni nekem: