Ugyanazt, picit másként

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2016. augusztus 14. vasárnap, 11:23

Egy téma

 

Úgy tűnhet, az otthoni fejlesztő foglalkozásokkal extra terhet vesz a szülő a nyakába, de én úgy gondolom, csak másként foglalkozunk, nem többet. A „másként”-be pedig bele lehet jönni.


Azok a módszerek, tanácsok, foglalkozások, melyeket megtalálsz nálam, azok ugyanazok, mint amelyek segítenek a normál fejlődésű gyermekeknél is. A vizuális támogatás, a részletes, folyamatosan bővülő témafeldolgozás, az egy-egy téma köré gazdagon felépítet feladatok, a játékos fejlesztés, a kis lépésekkel való haladás minden gyermek tanulási folyamatát segítik. Amiben más, hogy érzékenyebbnek, megértőbbnek kell lennünk, és lassabban kell haladnunk.

A normál fejlődésű gyermekeknél is találhatunk mumusokat, olyan területeket, amelyekben többszöri nekifutás, sok-sok különböző próbálkozás hoz csak sikert. Talán a biciklizés, az úszás, a törtek begyakorlása vagy egy hosszabb vers megtanulása okozott gondot, amit szülőként ezernyi módon igyekeztünk segíteni. Az autista gyermeknél lehet, hogy több ilyen terület van: a szobatisztaság, a köszönés, az étkezések, a szövegértés, a figyelem, de ezek is tanulhatók. Keressük lelkesen a módját!

Nem újat mutatok, inkább biztatok, hogy azokkal az eszközökkel, amelyekkel a tipikusan fejlődő gyermekekkel be lehet gyakoroltatni készségeket, azokkal az autista gyermekekkel is fejlődést érhetünk el.

Skinner szerint a tanulás akkor a leghatékonyabb, ha a tudás megszerzésének egész folyamatát apró, tervszerű lépésekre bontjuk, és a megerősítések gyakoriságát a maximumra növeljük, a tévedések lehetőségét pedig a legkisebbre csökkentjük.

Ez a feladatunk:
1.    lépésekre bontani mindent, amit szeretnénk megtanítani
2.    folyamatosan dicsérni, megerősíteni
3.    úgy tálalni a feladatokat, hogy a lehető legkevesebbszer hibázzanak, a lehető legkevesebb legyen a kudarc

Az alábbi fotókon látható néhány példa arra, hogy hogyan lehet többféle módon körüljárni egy témát. Amikor a madarakról tanultunk, ehhez választottam és készítettem feladatokat több napon keresztül. Igyekeztem minden olyan ismeretet érinteni, ami egy óvodás korú gyermeknek a madárról érdekes lehet, de közben gyakoroltuk az irányokat, a számlálást/számolást, beépítettem finommotorikai gyakorlatokat, beszédfejlesztést, szókincsbővítést.

Néhány feladat ezek közül: