Első lépések

Kategória: Kezdjük el
Megjelent: 2016. augusztus 12. péntek, 10:03

Kezdjük el!

 A legeslegelső lépések úgy gondolom nem fejlesztési tervekkel, feladatokkal kezdődnek. Valószínűleg amikor felmerül, vagy kiderül gyermekünk autizmusa, addigra már elkezdtünk vele ezt-azt. TSMT tornát, úszást, logopédiai foglalkozást, állatterápiát, vagy egyéb más segítő foglalkozást, de ha nem, akkor is tudjuk, mi az, amiben másként működik, mint az átlag fejlődésű társai. Talán már próbáltuk játékba bevonni, mesélni neki, az öltözködésben önállóságra nevelni, stb. és tudjuk, mire vevő és mire nem.

Mindig arra építsünk, ami érdekli, amit tud és hajlandó is megtenni, amibe ő beenged bennünket.

 

Nálunk egyértelműen a zene, a hangszerek szeretete, a betűk és számok iránti érdeklődés, és a nagymozgásos játékok kedvelése volt az, amiből ki tudtunk bontogatni egyéb más területet is. Mivel a felsoroltak iránti vonzódás gyakori az érintett gyermekeknél, többször fogok ezekre hivatkozni, de a példáimból a saját gyermeketek érdeklődéséhez is fogtok tudni gyakorlatokat keresni és felépíteni.  

Ha nagyon nem tudod, miként láss hozzá, e-mailen személyesen is szívesen segítek.

Volt már, hogy megkaptam másoktól, minek tanítom olvasni a 4 éves gyermekemet, de úgy gondolom, aki szeretné megérteni a gyermekét, és szeretné segíteni, az nem anélkül akarja a mi világunkba beilleszteni, hogy megismerkedne az ő világukkal. Nem én választottam, hogy betűkkel foglalkozzon, de észrevettem, hogy szereti nézegetni, az ujjacskájával követni, és bekapcsolódtam a játékába. Nekem ez egy fontos pont volt, azóta is építek a betűk, szavak, számok iránti érdeklődésére.

Eleinte csak annyit tettem, hogy ha láttam, hogy nézeget egy betűt (pólón, könyvek kérgén, játékain), akkor hangosan kiejtettem a betűhöz tartozó hangot (később a szót is). Egy ilyen egyszerű „beavatkozással” is sokat tanul.
1.    Elkezd figyelni. Ránk, a külvilág ingereire, és jelentést ad a dolgoknak.
2.    Összeköti azt, amit lát, azzal, amit hall. (Ez egyébként a szókincsbővítéshez elengedhetetlen.)
3.    Partnerként kezd kezelni bennünket, bevesz bennünket a játékába.
4.    Megtanulja a betűelemekhez tartozó hangokat (betűsorhoz tartozó szavakat).
5.    A tanult hangokat ő is próbálja kiejteni.
6.    Sikerélménye lesz, ha máshol felfedezi, és felismeri a tanult betűket.
7.    Ha egy új betűt szeretne megismerni, és a hozzá tartozó hangot megtanulni, hívni fog bennünket, mert tudja, hogy társak vagyunk a játékában.
8.    A gyermek kezdeményezése már egy olyan pont, amikor mi is irányíthatjuk, felkelthetjük az érdeklődését.

Térjünk vissza arra, hogyan lehet tovább bővíteni a játékát! Kezdetben véletlenszerűen találkozik a betűkkel, de később ezt mi is tudjuk terelgetni. Adjunk a kezébe olyan játékokat, amin betűk, szavak vannak! Készítsünk mi olyan játékokat, ahol a már ismerős betűkkel találkozhat!

Néhány játékos feladat arra, hogy a betűk ismeretével miként lehet több készséget, tudást megcélozni!

•    Betűk válogatása (csoportosítás, válogatás)
•    Nyomtatott betűk átírása, másolása (finommotorika, figyelem)
•    Betűk formázása gyurmából (finommotorika, szenzoros érzékelés)
•    Betűk kirakása legoból, kavicsokból (finommotorika, monotonitás tűrés, figyelem)
•    Készíthetünk betűnyomdával sorokat (sorozatok, figyelem, logikus gondolkodás)


Még a különböző érdeklődési területeket is össze lehet kapcsolni játékkal. Ahogyan már fentebb említettem, nálunk a nagymozgások (ugrálás, futkosás, mászás) és a zene a kedvelt tevékenységei.

•    Ragasszunk a játékzongora billentyűire betűket, ő meg leüti azt, amit hall. (Ezt számokkal is eljátszhatjuk!) Ha már ügyes, leírva elétehetjük a betűsort, ő pedig lejátssza a zongorán az egész kis dallamot, ami összeáll.
•    A földre tegyünk írólapokat, amelyekre betűket írtunk! Sétál közöttük, mi pedig mondunk egy betűt. Amelyik betűt hallja tőlünk, arra kell ráugrani.
•    Tehetjük kör alakba is a szőnyegen, amin körbe-körbe sétál. Ha sípolok, megáll, és kimondja azt a betűt, amin éppen áll.
•    Üres WC-papír gurigákra felírunk betűket, majd építünk belőle. Messzebb leül, és gurít egy teniszlabdát, amivel megpróbálja őket eltalálni. Amelyik guriga feldőlt, azoknak a betűit kimondja.

Természetesen sok-sokféle játékos feladattal lehet egy-egy érdeklődési területet mozgósítani, és fejlesztő feladattá alakítani. Kisfiamnál nem azt tartom a legnagyobb lépésnek, hogy 4 évesen megtanult olvasni, hanem hogy figyel. Megtanult figyelni, utasításokat követni, végrehajtani, és ezt ezeknek a játékoknak köszönhetjük.

A betűk közben elolvasható, értelmes szavakká alakultak, és most abban segítenek nekünk, hogy a szókincsét bővítsük, illetve a szavak elolvasásával a kiejtésen, a beszédhibákon javítsunk. Sokkal jobban odafigyel a helyes kiejtésre, ha látja leírva a szót.

Következő cikkemben folytatjuk!

Ha szeretnéd megosztani tapasztalatodat, vagy kérdésed van, itt tudsz nekem írni: